خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

زور پالایشگاهی‌ها بر پتروشیمی‌ها چربید


 مسعود رضا طاهری: دیروز پالایشگاهی‌ها در روند معاملات بازار ....
  مسعود رضا طاهری: دیروز پالایشگاهی‌ها در روند معاملات بازار فرابورس نقش مثبتی را ایفا کردند و در این میان پتروشیمی‌ها و البته یک بانک خصوصی بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بازار فرابورس باقی گذاشتند.


این در شرایطی است که در گروه پتروشیمی‌ها با وجود برخی خبرها از تداوم شرایط استفاده از قیمت‌های فعلی خوراک‌ اقبال مناسبی در فرابورس نداشتند.


در بازار فرابورس اما از روز گذشته نیم‌ساعت به زمان معاملات هفتگی افزوده شده است. بازار فرابورس جدول تازه‌ای برای انجام معاملات، حراج تک‌قیمتی‌‌ها، حراج پیوسته و پیش گشایش‌ها اعلام کرده است. در بازار دیروز نسبت به استفاده از سیستم معاملاتی قدیمی هم هشدار داده شد و در عین حال نماد پنج شرکت دیروز بازگشایی شد.


  در عین حال، بازار فرابورس روز گذشته معامله 67 میلیون و 347 هزار برگه اوراق بهادار را به ارزش 689میلیارد و 130 میلیون ریال شاهد بود. منحنی شاخص معاملات این بازار دیروز در ابتدای کار با یک جهش تا 834 واحد همراه شد و دوباره با 8 واحد کاهش تا ساعت تقریبا 10:26 به 826 واحد افت کرد. این روند دوباره با افزایش معاملات تا 828 واحد اصلاح شد. در مجموع دیروز شاخص این بازار نسبت به روز قبل از آن تقریبا 30/2 واحد افزایش را به ثبت رساند.


در بازار روز گذشته سهام شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت شیراز، بانک سرمایه، بانک دی، خانه و شهرسازی باغمیشه، نفت ایرانول، توکاریل و سبحان دارو به ترتیب بیشترین تاثیرات مثبت را بر شاخص بر جای نهادند.

در همین حال سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، تامین مواداولیه صبانور، نفت پاسارگاد، پتروشیمی خراسان، پتروشیمی جم و بیمه پاسارگاد به ترتیب بر روند معاملات و شاخص بازار فرابورس بیشترین تاثیر منفی را باقی گذاشتند.


بیشترین ارزش معاملات نیز به سهام پالایش نفت تهران به ارزش 67 میلیارد و 275 میلیون ریال اختصاص یافت. در جریان این معاملات 69 هزار و 95 سهم این شرکت مورد داد و ستد قرار گرفت و همچنین سهام این شرکت با قیمت پیشنهادی 973 هزار و 905 ریالی بالاترین تقاضا را در فرابورس به خود اختصاص داد.

پس از آن سهام شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان با نرخ 7978 ریال تقاضای خرید بیش از 4میلیون و 800 هزار سهام را به همراه داشت. در همین حال تعداد 302 هزار و 235 سهم از نماد آ‌س‌پ با نرخ 4243 ریال در صدر برترین عرضه قرار گرفت و برای آن در این سطح صف فروش تشکیل شد. در این گروه 17 هزار و 100 سهم از نماد شرکت پالایش نفت لاوان نیز با نرخ 33 هزار و 34 ریال در جایگاه دوم بیشترین عرضه‌ها قرار گرفت.

افزایش زمان معاملات
همچنین مدیریت بازار فرابورس طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که پیرو اطلاعیه شماره 0614/الف/92 مورخ 26/08/1392 این مدیریت، با استناد مفاد ماده 4 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران و با توجه به مصوبه روز چهارشنبه مورخ 15 آبان هیات مدیره شرکت فرابورس ایران، در خصوص افزایش مدت زمان جلسات رسمی معاملات بازارهای فرابورس ایران، از دیروز چهارشنبه جلسه رسمی معاملات در بازار پایه عادی فرابورس ایران با نیم ساعت افزایش همراه شد که این افزایش به صورت زیر است:


1- پیش گشایش: از ساعت 8:30 الی 9:00، حراج تک‌قیمتی راس ساعت 9:00

2- پیش گشایش: از ساعت 9:00 الی 9:30، حراج تک قیمتی راس ساعت 9:30،

3- پیش گشایش: از ساعت 9:30 الی 10:00، حراج تک قیمتی راس ساعت 10:00،

4- حراج پیوسته: از ساعت 10:00 الی 11:30،

5- پیش‌گشایش: از ساعت 11:30 الی 12:00، حراج تک قیمتی راس ساعت 12:00،

6- پیش گشایش: از ساعت 12:00 الی 12:30، حراج تک قیمتی راس ساعت 12:30


بازگشایی 5 نماد
دیروز نماد معاملاتی کابگن یک برای ثبت معاملات توافقی شرکت تولیدی و صنعتی آبگینه، بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت و بدون محدودیت حجمی در هر سفارش (بلوک) از طریق سامانه جدید معاملات بازشد.


در معاملات جریان انجام این معاملات همچنین اعلام شد که ورود سفارش در این بازار تنها از طریق سامانه جدید بازار پایه توافقی امکان‌پذیر بوده و ورود سفارش از طریق سامانه PAM در این بازار مجاز نبوده و مسوولیت‌های ناشی از ورود سفارش در بازار پایه توافقی از طریق سامانه PAM بر عهده کارگزار مربوطه خواهد بود.


همچنین نماد (شلرد یک) برای معاملات شرکت کود شیمیایی اوره لردگان، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، باز شد. نماد (زنگانح یک) برای معامله حق‌تقدم خرید سهام شرکت صنعت روی زنگان (سهامی عام)، از دیروز باز شد.


نماد (کشرق یک) نیز دیروز برای نماد معاملاتی شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده نوبت دوم صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5 درصد، دوباره امکان داد‌و‌ستد یافت.در نهایت نماد (ثباغ یک) برای معاملاتی شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 50 درصد، باز شد.


عرضه بلوک 3 درصدی سرمایه‌گذاری پارس آریان

همچنین اعلام شد که بلوک 3 درصدی شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان به قیمت پایه هر سهم 2200 ریال، روز شنبه دوم آذرماه در بازار پایه فرابورس عرضه می‌شود.


گروه سرمایه‌گذاری سایپا تعداد 279 میلیون و 458 هزار و 822سهم معادل 3 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان را به صورت یکجا و شرایطی روز شنبه عرضه می‌کند.

بلوک مزبور به صورت یکجا و شرایطی توسط کارگزاری مفید از طریق بازار پایه فرابورس و بر‌اساس مقررات بازار سوم عرضه شود.


شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان با 9 میلیارد و 190میلیون و 800 هزار سهم ثبت‌شده به‌عنوان شرکت مادر گروه مالی پاسارگاد وظیفه همکاری در تاسیس، ایجاد و راه‌اندازی شرکت‌های زیرمجموعه این گروه مالی را بر عهده دارد و منابع مازاد خود را نیز در سایر فعالیت‌های اقتصادی نظیر سرمایه‌گذاری در سهام بورسی، پروژه‌های تولیدی، صنعتی و بازرگانی به کار گرفته است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.