خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

حجم اندک معاملات دلیل توقف نمادهای "تسه"


 نمادهای معاملاتی اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در حالی طی ....                     

افزایش قیمت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در بازار فرابورس در حالی طبیعی به نظر می رسد که حجم تقاضا برای خرید این اوراق طی دوره مذکور با رشد قابل توجهی همراه شد.
نمادهای معاملاتی اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در حالی طی ساعت ابتدایی روز معاملاتی جاری توسط ناظر بازار فرابورس متوقف شد که نمادهای مذکور به دلیل افزایش سقف تسهیلات مسکن از 25 میلیون به 35 میلیون تومان توسط بانک مرکزی و در پی آن اقبال فعالان بازار سرمایه جهت خرید این اوراق، رشد قیمت مناسبی را طی روزهای گذشته تجربه کرده بودند.

براساس گزارش بورس نیوز، به نظر می رسد افزایش قیمت نمادهای مذکور و نیز اخبار و گمانه زنی هایی پیرامون تصمیم بانک مرکزی مبنی بر افزایش نرخ سود تسهیلات مسکن اعطایی به متقاضیان از جمله دلایل توقف نمادهای "تسه" باشد.


براساس این گزارش، نمادهای "تسه" در حالی طی روز جاری توسط ناظر بازار فرابورس متوقف شد که روند قیمتی آنها طی سال گذشته با کاهش قابل توجه همراه بود، بطوریکه محدوده قیمتی 90 هزار تا 35 هزار تومان را تجربه کرده است، اما با این حال اقدامی از سوی ناظر بازار فرابورس و مدیران ذیربط جهت توقف این نمادها صورت نپذیرفت.


در همین ارتباط، مدیر عامل کارگزاری بانک مسکن در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: همراه با اعلام بانک مرکزی مبنی بر افزایش سقف تسهیلات مسکن، نمادهای معاملاتی "تسه" نیز با افزایش قابل توجه تقاضای معامله گران جهت خرید رو به رو شدند که این امر در نهایت موجب کاهش حجم معاملات روزانه و افزایش قیمت در نمادهای مذکور شده بود، بطوریکه بسیاری از فعالان بازار سرمایه به دلیل حجم پایین معاملات روزانه در این نمادها موفق به خرید این اوراق و در پی آن دریافت تسهیلات مسکن نمی شدند.


برهمین اساس به نظر می رسد یکی از دلایل توقف نمادهای "تسه" ارایه راهکارهایی از سوی مدیران و مسئولان ذیربط جهت رفع مشکل مذکور در روند معاملاتی این اوراق باشد تا بدین نحو تمامی سرمایه گذاران بتوانند از این امتیاز بهره مند شوند.


محمدکفاش به افزایش 80 درصدی تقاضای خرید برای این اوراق طی سال جاری نسبت به سال گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: افزایش قیمت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در بازار فرابورس در حالی طبیعی به نظر می رسد که حجم تقاضا برای خرید این اوراق طی دوره مذکور با رشد قابل توجهی همراه شد، به گونه ای که در حال حاضر حجم تقاضا بر عرضه پیشی گرفته است.


وی در خصوص احتمال افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی اعطایی به متقاضیان تصریح کرد: با توجه به آخرین اطلاعات در دسترس نرخ سود وام مسکن اعطایی به متقاضیان تغییری نیافته و حدود 15 درصد می باشد. برهمین اساس می توان گفت این امر نمی تواند دلیلی مناسب برای توقف نمادهای "تسه" تلقی شود.


این مقام مسئول به افت قیمت اوراق امتیاز تسهیلات مسکن طی سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: روند معاملاتی این اوراق طی سال گذشته در حالی با کاهش قابل توجهی همراه شده بود که افزایش پذیرش این اوراق در بازار فرابورس و در مقابل عدم تغییر با اهمیت در حجم تقاضا برای خرید آن از جمله دلایل اثرگذار بر این امر به شمار می رود. به گونه ای که روند قیمتی نمادهای "تسه" طی سال گذشته همراه با پذیرش 30 نماد در بازار فرابورس از محدوده 90 هزار به 35 هزار تومان و در برخی موارد به 30 هزار تومان رسید. این در حالی است که طی سال جاری شاهد افزایش حجم تقاضا و عدم افزایش حجم پذیرش نمادهای مذکور در بازار فرابورس هستیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.