خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

شاخص در چه مداری با رونق و رکورد خداحافظی می کند؟


 با توجه به رشد قابل توجه بازار سرمایه طی سال 92 نکته ای که ....             

 

با توجه به رشد قابل توجه بازار سرمایه طی سال 92 نکته ای که جدیداً برای فعالان بورس قابل توجه است رشد کاذب قیمت سهام برخی از شرکت ها در اثر سیاست های نادرست شرکت خصوصی سازی و سازمان بورس است که باعث شده سهام شرکت های بزرگ با نسبت قیمت به درآمد منطقی در بازار عرضه نشوند

بازار سرمایه طی سال 92 رشد قابل توجهی را داشته و قیمت سهام اغلب شرکت های بورسی از رشد چند برابری برخوردار شده اند که کارشناسان علت اصلی این اتفاق را ناشی از اثرات افزایش قیمت دلار می دانند.


در هفته گذشته بازار شاهد چالش جدی شاخص کل، برای عبور از سطح 90 هزار واحد بود که این امر در پایان معاملات آخرین روز از هفته گذشته محقق نشد.


در همین راستا حمید اعرابی در گفتگو با بورس نیوز با اشاره به وضعیت آتی بازار سرمایه و شاخص بورس اظهار داشت: با توجه به رشد قابل توجه بازار سرمایه طی سال 92 نکته ای که جدیداً برای فعالان بورس قابل توجه است رشد کاذب قیمت سهام برخی از شرکت ها در اثر سیاست های نادرست شرکت خصوصی سازی و سازمان بورس است که باعث شده سهام شرکت های بزرگ با نسبت قیمت به درآمد منطقی در بازار عرضه نشوند و نقدینگی حاصل از عرضه وارد سهام شرکت های کوچک بازار گردد که این اتفاق سبب رشد غیر معقول نسبت قیمت به درآمد این شرکت ها گردیده که آنها را بی هیچ شک وارد حباب خواهد کرد این در حالی است که این شرکت های کوچک در معرض ریسک های مختلفی از جمله دخالت ها و همچنین تهدیدات دولتی قرار دارند.


نیاز به تغییر در سیاست های خصوصی سازی

این کارشناس بازار سرمایه راه خروج از این وضعیت را تغییر روند سیاست های سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس و جلوگیری از پذیرش و عرضه سهام شرکت های کوچک در بورس دانست.


وی ادامه داد: با توجه به نبود رقیب جدی برای بازار سهام و سرازیری سرمایه های جدید به این بازار و جذب سرمایه ها در شرکت های کوچک باعث افزایش ریسک سرمایه گذاری در این شرکت ها گردیده است.


اعرابی یکی دیگر از خطراتی که این روزها ریسک بازار را افزایش داده ، اختلاف بسیار زیاد بین ارزش فروش دارایی های بعضی شرکت ها و ارزش سهام آنها در بازار سرمایه عنوان کرد که ناشی از سیاست گذاری های اشتباه در مورد این آینه اقتصادی در کشور می باشد که باعث حرکت نقدینگی از شرکت هایی با ارزش دارایی بسیار بالا و بزرگ به سمت سهم های کوچک با سرمایه کم گردیده است.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند حرکتی شاخص کل تصریح کرد: رشد شاخص بورس همچنان ادامه دار خواهد بود اما با آهنگی آهسته تر از گذشته حرکت خواهد کرد چراکه افزایش نرخ گاز، افزایش عوارض سنگ آهن، طرح تحول اقتصادی دولت در سال آینده، بودجه انقباظی دولت در سال 93 و در نتیجه کاهش رشد نقدینگی و سعی دولت در کنترل آن از عوامل کندی حرکت شاخص در سال آینده می باشند.


وی با اشاره به احتمال رشد شاخص بورس تا محدوده 96 هزار واحدی تا پایان سال جاری یادآور شد: با توجه به رکود حاکم بر بازارهای رقیب، بازار سهام همچنان به عنوان بهترین گزینه جهت سرمایه گذاری مطرح است.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص چرخه های رونق و رکود بازارها در ایران و اینکه آیا چرخه رونق بازار سرمایه به اتمام رسیده است گفت: برخلاف سایر بازارها که چرخه های 4 تا 5 ساله دارند معتقدم بازار سرمایه چرخه های 3 ساله را طی می کند همانند دوره رکورد و رونق سال های 80 تا 83 که در ذهن بازار موجوداست. بنابراین اگر شروع دوره رونق بازار سرمایه را سال 89 در نظر بگیریم بنابراین انتظار ادامه حرکت برمدار روند صعودی را تا اواخر سال آینده نیز می توان داشت.


اعرابی یکی دیگر از علل افزایش نوسانات بازار سرمایه را عرضه حقوقی ها برای شناسایی سود جهت جوابگویی به سهامدارانشان و از طرف دیگر ایجاد تقاضا در سایر سهم ها عنوان کرد که این حرکت حقوقی ها خود باعث نوسان و رشد شاخص در بازار است.


اعرابی از اقدام سازمان بورس در جهت شفاف سازی بیشتر شرکت ها حمایت کرد و این حرکت را سازنده دانست و به سهامداران جدید که وارد این بازار می شوند توصیه کرد سهام شرکت هایی را خریداری کنند که طرح های توسعه داشته باشند و از خرید سهام براساس هیجانات جداً خودداری کنند و حداقل وارد سهم هایی در بازار سهام شوند که در مجامع توانایی پرداخت سود نقدی مناسب هم داشته باشند.


در آخر این کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیش بینی شاخص در آینده گفت: با توجه به ورود نقدینگی حاصل از سودهای نقدی تقسیم شده به بورس در اوایل سال آینده احتمال رشد شاخص بورس تا سطح 130 هزار واحد در سال 93 دور از انتظار نیست.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.