خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

بورسی داغ با سهامدارانی پرتکاپو


 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد چشمگیر 4/1 درصدی شاخص ....

 

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد چشمگیر 4/1 درصدی شاخص کل مواجه بود که بیشتر صنایع با رشدهای قابل توجهی همراه شدند و البته گروه‌های منفی نیز افت‌های نسبتا زیادی را تجربه کردند. 


با وجود آنکه انتظار می‌رفت پیرو حذف معاملات گروهی (ددد) حجم معاملات تا حدی کاهشی یابد، اما اقبال مجدد سهامداران به بورس بر این عامل چیره شد؛ به این ترتیب، ارزش معاملات در روز گذشته با افزایش چشمگیری در حدود 32 درصد نسبت به روز معاملاتی قبل از آن (چهارشنبه)  مواجه شد.

بررسی روند بازار از ساعات آغازین معاملات دیروز نشان می‌دهد شاخص در کل ساعات معاملات تقریبا با روند صعودی همراه بوده است. بر این اساس توجه به دو نکته حائز اهمیت است، اول ادامه یافتن حرکت مثبتی که نقطه شروع آن را می‌توان رشد 9/1 درصدی شاخص کل در روز چهارشنبه دانست و دیگری گمانه‌زنی‌های مساعدی که از نتیجه مذاکرات به گوش می‌رسد.


البته باید توجه داشت که ادامه مذاکرات با دخالت و فشار نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و نیاز مذاکره‌کنندگان به برقراری ارتباط با پایتخت کشورهای خود به وقفه افتاد؛ بنابراین، هر گونه تصمیم نهایی ممکن است بازار امروز را تحت تاثیر قرار دهد، به طوری که افزایش‌های ناگهانی دو روز معاملاتی سپری شده اگر با اخبار نه چندان خوبی همراه شود می‌تواند باعث افت بازار شود، اما ادامه اخبار خوشایند می‌تواند به این روند تداوم دهد. 


در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند مثبت خود را ادامه داد. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد؛ حضور چشمگیر حقوقی‌ها در انجام معاملات روز گذشته به ویژه در نقش فروشنده قابل توجه است. 


اما گروه فرآورده‌های نفتی بار دیگر پیرو منفی شدن نمادهایش مثل «شبندر» و «شپنا» به مسیر نزولی بازگشتند. به این ترتیب، عدم تعیین نرخ خوراک گازی همچنان بر این گروه اثرگذار است. با این وجود، «ونفت» که به همراه «شنفت» تنها نمادهای مثبت این گروه بودند بیشترین حجم معاملات را با حضور کامل حقیقی‌ها در اختیار گرفت. گروه فلزات اساسی نیز به روند نزولی خود ادامه داد. «فباهنر» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که طی هفته گذشته، فروش سهام توسط حقوقی‌ها حدودا دو برابر خرید بوده است. 


از سوی دیگر بانکی‌ها، پس از چند روز منفی بار دیگر به مسیر صعودی بازگشتند و یکدست سبزپوش شدند. «وبملت» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که طی روز گذشته تمام فروش سهام آن توسط حقوقی‌ها انجام شد.  


در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی به مسیر صعودی سه روز اخیر خود ادامه داد. «کروی» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. 


شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز همگام با بازار روند خود را ادامه دادند و تمامی نمادهای این گروه مثبت معامله شدند. «وامید» بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد؛ بررسی معاملات این نماد نشان از حضور نسبتا پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده دارد به طوری که مالکیت حدود 5/2 میلیون سهم از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شده است. 


از سوی دیگر، مخابرات روند به شدت صعودی خود را ادامه داد. دیروز، «اخابر» و «همراه» جزو نمادهای مثبت تاثیرگذار بر شاخص کل محسوب و با صف خرید همراه شدند. در نماد «اخابر» طی هفته گذشته، عرضه‌های چشمگیر سهامداران حقوقی قابل توجه است در حالی که حقوقی‌ها در نماد «همراه» حضور پایاپایی از خود نشان دادند.

 

در این شرایط، گروه سیمانی روند نسبتا مثبت خود را تغییر داده و منفی شد. علی‌محمد بد، کارشناس صنعت سیمان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اذعان داشته که هنوز پرداخت مابه‌التفاوت نرخ مازوت به شرکت‌های سیمانی تصویب نشده است. به گفته وی، هزینه تولید این کارخانه‌ها زیاد است و تناسبی با قیمت مصوب فروش ندارد.


بنابراین، مساله یادشده می‌تواند یکی از دلایل اثرگذار بر وضعیت کم‌نوسان این گروه باشد. در این گروه، «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد که طی روز گذشته با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بود.

از طرف دیگر، خودرویی‌ها در ادامه روند تناوبی خود رشد چشمگیر 4/3 درصدی را ثبت کردند و جایگاه خود را از منظر ارزش بازار پس گرفتند. 


«خزامیا» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که در معاملات روز گذشته شاهد حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش فروشنده بود. 


در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها به روند مثبت روزهای اخیر خود ادامه دادند. «وسپه» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی به خود اختصاص داد که معاملات آن طی یک هفته اخیر با حضور نسبتا پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده انجام شده است. به این ترتیب، مالکیت تنها حدود یک میلیون سهم از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی منتقل شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.