خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

تغییر رویه حقوقی‌ها در بورس


  بهزاد بهمن‌نژاد: هفته گذشته بورس با رشد 15/3 درصدی ....   بهزاد بهمن‌نژاد: هفته گذشته بورس با رشد 15/3 درصدی شاخص کل مواجه شد. 


طی معاملات انجام شده در این هفته (از روز شنبه تا سه‌شنبه) سهامداران حقوقی رویه خود طی هفته‌های اخیر را تغییر داده‌ و در نقش خریدار حضور فعال‌تری داشتند. به این ترتیب، تغییر مالکیتی به ارزش 123 میلیارد ریال (حدود یک ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی صورت گرفت. این مهم نشان می‌دهد احتمال تغییراتی بنیادی در برخی نمادها وجود دارد که سهامداران حقوقی روند خود را تغییر داده‌اند و این بار با وجود رشد نسبتا مطلوب شاخص کل در نقش خریدار ظاهر شده‌اند. 


از سوی دیگر، می‌توان گفت پیش از هفته گذشته، بازار در حالت متعادلی قرار داشت و سهامداران حقوقی فرصت را مغتنم شمرده و به دور از هیجانات بازار با تحلیل‌های مناسب، سبدهای سرمایه‌گذاری خود را دستخوش تغییر کرده‌اند. بر این اساس، احتمال می‌رود اصلاح قیمت‌ها انجام شده و قیمت نمادها روندی منطقی‌تر به خود گرفته باشند.
در این مطلب، نحوه تغییرات مالکیت سهامداران حقوقی به حقیقی در هفته پیشین در 10 نماد با بیشترین حجم معاملات مورد بررسی قرار گرفته است.


بر این اساس، 10 نماد اول از منظر بیشترین حجم معاملات در هفته گذشته به ترتیب عبارتند از: بانک صادرات ایران «وبصادر»، پالایش نفت بندرعباس «شبندر»، مدیریت پروژه‌های نیروگاهی «رمپنا»، سرمایه‌گذاری نفت و گاز تامین «تاپیکو»، سرمایه‌گذاری صنعت نفت «ونفت»، بانک ملت «وبملت»، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی «وپترو»، بانک پاسارگاد «وپاسار»، ایران خودرو «خودرو» و صنایع پتروشیمی خلیج فارس «فارس». برای درک شهودی از این تغییرات مالکیت، نمودارهایی رسم شده است که در طول متن با ارائه مثال‌های عددی توضیح داده خواهند شد.


در نماد «وبصادر» طی هفته گذشته تغییر مالکیت 87 میلیارد ریالی (معادل 2/19 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی روی داد. همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، در روز شنبه تغییر مالکیت به ارزش حدود 33 میلیارد ریال از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است که نسبت به ارزش کل معاملات آن روز، یعنی حدود 166 میلیارد ریال، 20 درصد کل را نشان می‌دهد.


به عبارت دیگر سهام با ارزشی معادل 33 میلیارد ریال توسط حقوقی‌ها فروخته و به وسیله حقیقی‌ها خریداری شده که 20 درصد کل معاملات را شامل می‌شود. بنابراین در نمودار، میزان تغییر مالکیت با رنگ سبز و در بالای منحنی قرار گرفته است. بررسی این منحنی برای بانک صادرات نشان از حضور ممتد حقوقی‌ها در نقش فروشنده طی هفته گذشته دارد، که با توجه به روند افزایش قیمت این نماد قابل توجیه است.

از سوی دیگر، در نماد «شبندر» طی معاملات هفته گذشته، تغییر مالکیت 90 میلیارد ریالی (معادل 8/8 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی روی داده است.


این مساله نشان می‌دهد «شبندر» با اقبال سهامداران حقوقی در هفته گذشته مواجه بوده است. حال اگر نمودار این نماد مشابه نماد «وبصادر» بررسی شود، در روز دوشنبه حدود 13 درصد از کل ارزش معاملات باعث تغییر مالکیت سهام از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی‌ها شده است.


بررسی نمودار این نماد طی هفته گذشته نشان می‌دهد تا روز دوشنبه (منفی بودن نماد) حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور بیشتری داشتند در حالی که در پایان هفته که مصادف با مثبت شدن نماد است این روند تغییر یافته و این سهامداران را فروشنده کرده است. 


«رمپنا» به عنوان سومین نماد پرمعامله هفته گذشته، تغییر مالکیت 49میلیارد ریالی (معادل 4/3 درصد ارزش کل معاملات)را  از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی تجربه کرده است. در این نماد حضور حقوقی‌ها چندان قابل توجه نبوده، اما در همان حضور کم بیشتر در نقش فروشنده ظاهر شده‌اند. 


در نماد «تاپیکو» تغییر مالکیت 17 میلیارد ریالی (4/2 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است. این در حالی است که در روزهای ابتدایی هفته، حقوقی‌ها در نقش خریدار حضور بسیار فعالی داشته‌اند و این تغییر رویه را می‌توان به فروش‌های روز چهارشنبه از سوی آنها نسبت داد. به عنوان مثال، حدود 6/12 میلیون سهم این نماد توسط شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین خریداری شده است.


از سوی دیگر، نماد «ونفت» در هفته گذشته، تغییر مالکیت 75 میلیارد ریالی (معادل 7/24 درصد ارزش کل معاملات) از سوی حقوقی‌ها به حقیقی‌ها را شاهد بوده است. به این ترتیب، در تمام روزهای هفته حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور چشمگیری داشتند. 


در این شرایط، در نماد «وبملت» نیز تغییر مالکیت 27 میلیارد ریالی (معادل 2/6 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی انجام شده است. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد تغییر مالکیت از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها، چندان یکسان نبوده و طی روزهای هفته تغییر یافته است؛ در نتیجه روند مشخصی از رفتار حقوقی‌ها نمی‌توان استخراج کرد. همچنین، فروش 16 میلیون سهم این نماد توسط شرکت بین‌المللی عمران رضوی و خرید 6/12 میلیون سهمی توسط شرکت گروه مالی ملت قابل توجه است. از طرف دیگر، در نماد «وپترو» تغییر مالکیت 75 میلیارد ریالی (معادل 20 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی انجام شد. این مهم نشان می‌دهد حقوقی‌ها توجه ویژه‌ای طی هفته گذشته به ویژه در روزهای پایانی به این نماد داشته‌اند. 


در چنین شرایطی، «وپاسار» تغییر مالکیت 39 میلیارد ریالی (معادل 15 درصد ارزش کل معاملات) را از سوی سهامداران حقیقی به حقوقی شاهد بوده است. به این ترتیب، حقوقی‌ها در تمامی روزهای هفته خریداران مناسبی برای سهام این نماد به شمار می‌آمدند.


«خودرو» به عنوان نهمین نماد پرمعامله در هفته گذشته، تغییر مالکیت 12 میلیارد ریالی (معادل 9/4 درصد ارزش کل معاملات) از سوی حقیقی‌ها به حقوقی‌ها را شاهد بوده است. بررسی روند معاملات این نماد نشان می‌دهد طی هفته گذشته حقوقی‌ها اقبال خوبی به این نماد نشان داده‌اند.


در نهایت، «فارس» تغییر مالکیت چشمگیر 231 میلیارد ریالی (معادل 6/22 درصد ارزش کل معاملات) از سوی سهامداران حقوقی به حقیقی طی هفته سپری شده را شاهد بود. همان‌طور که در نمودار نیز مشاهده می‌شود، در تمامی روزها حقوقی‌ها در نقش فروشنده حضور بسیار پررنگ‌تری داشته‌اند که با روند مثبت قیمتی این نماد نیز سازگاری دارد. فروش 3 میلیون سهم این نماد توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی بخش اول دارایی قابل توجه است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.