خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

نوسانات قیمت تیرآهن ادامه دارد


 حدیث موسوی: شاید بتوان مهم‌ترین رویداد اثرگذار در بازار آهن ....
 حدیث موسوی: شاید بتوان مهم‌ترین رویداد اثرگذار در بازار آهن طی هفته گذشته را عرضه شمش 1510 تومانی ذوب‌آهن در بورس کالا عنوان کرد.


در واقع در حالی ‌که هنوز بازار آهن و عرضه‌کننده‌های خصوصی رینگ فولاد، شوک ناشی از عرضه ارزان‌قیمت تیرآهن و میلگرد توسط این کارخانه‌ در اول آبان‌‌ماه و از سوی دیگر شمش 1540 از طرف فولاد خوزستان در هشتم این ماه را به خوبی هضم نکرده بودند و کماکان تحت تاثیر آن قرار داشتند، دوشنبه هفته گذشته نیز این دو طیف با خبر ارائه شمش 1510 تومانی ذوب‌آهن غافلگیر شدند. 


به هر طریق این عرضه که واکنش و انتقاد صریح برخی تولیدکننده‌های بخش خصوصی را - به دلیل عدم رقابت پذیری آنها با بخش دولتی به واسطه ناتوانی در کاهش بیشتر قیمت‌ها- به دنبال داشت، با همراهی پس‌لرزه‌های ناشی از عرضه مقاطع 1650 تومانی در هفته‌های ماقبل موجب شد، قیمت پایه میلگرد عرضه شده در بورس کالا که تا دو هفته پیش در محدوده 1730 تا 1760 تومان بود، به صورت اجباری به 1710 تومان در هفته گذشته کاهش یابد.


البته  این مساله در حالی بود که انواع سایزهای میلگرد در بازار آزاد یک هفته گذشته را با ثبات نرخ سپری کرد، یا به بیان بهتر در برابر کاهش قیمت تا حد توان مقاومت کرد. در سمت دیگر بازار اما، شاخه‌های مختلف تیرآهن که گفته می‌شود در زمان صعود قیمت‌ها حباب بیشتری نسبت به میلگرد داشته است، کماکان میل به کاهش قیمت را از خود نشان داد به گونه‌ای که شنبه و یکشنبه با افت نرخ همراه شد، سپس به دلیل بروز مشکل نرم‌افزاری مربوط به آزادسازی بار ذوب‌آهن و نرسیدن کالاهای سفارش داده شده به مشتریان، روزهای دوشنبه و سه‌شنبه اندکی افزایش قیمت را تجربه کرد و در نهایت در آخرین روز معاملاتی بازار آزاد به دلیل رکود تقاضا در حالی‌که هنوز مشکل آزادسازی بار این کارخانه برطرف نشده بود، بازهم انواع شاخه‌های آن افت قیمت تا سقف 5/3 درصد را به ثبت رساند.


در همین حال انواع بیلت‌های فابریک وارداتی به کشور نیز به رغم آنکه دو هفته ماقبل روزانه 5 یا 10 تومان کاهش قیمت را به دلیل مازاد عرضه این کالا در بنادر شمال و جنوب و تاثیرپذیری از کاهش بهای مقاطع از خود نشان می‌داد، هفته پیش تنها در دو روز شنبه و یکشنبه با افت اندک قیمت همراهی کرد و در واقع از روز دوشنبه بود که در مسیر تثبیت قیمت قدم گذاشت.


به گفته فعالان بازار به دلیل افزایش تولیدات داخلی شمش و مازاد عرضه نوع وارداتی این کالا در بنادر، نسبت به گذشته واردات این کالا به کشور کاهش یافته است که همین موضوع در طول هفته گذشته از نوسان کاهشی آن تاحدودی جلوگیری کرد.

به هر طریق بازار فولاد این روزها در برابر شرایط خاص و پیچیده‌ای قرار گرفته است. از یک طرف مازاد عرضه محصولات فولادی همچنان پس از گذشت بیش از 7 ماه از رکود تقاضا، در بازار و بورس کالا خودنمایی می‌کند و از سوی دیگر روند قیمت‌ها نیز بنا به دلایل مختلفی کماکان میل به کاهش بیشتر دارد.


در شرایط فعلی اگر قیمت شمش ذوب‌آهن را ملاک تعیین کف قیمت برای مقاطع تولیدی کارخانه‌ها بدانیم، با احتساب هزینه‌های گوناگون فرآیند تولید، 1800 تومان پایین‌ترین قیمتی است که مقاطع امکان کاهش به آن سطح را دارا هستند، بنابراین فروش محصول به کمتر از آن، برای واحدهای خصوصی تنها به معنی ضرر است و بس، اما آنچه که در عمل شاهدیم افت قیمت به کمتر از این رقم است. 


در این میان یکسری از فاکتورها هم هستند که به نظر می‌رسد در طول روزهای آتی علاوه بر استمرار ضعف تقاضای خرید آهن‌آلات، فشارهای زیادی بر روی کاهش قیمت در بازارهای داخلی وارد نمایند. انتشار اخبار مثبت پیرامون توافقات صورت گرفته میان ایران و گروه 1+5 در ارتباط با پرونده هسته‌ای کشورمان و رفع تدریجی تحریم‌ها نه تنها بازار آهن بلکه بازارهای موازی را نیز در روزهای آینده در برابر ریزش چندباره قیمت‌ها قرار خواهند داد، بنابراین طبیعی است در این شرایط معامله‌گران و تولیدکننده‌های بخش خصوصی فولاد باید تاثیر این عامل را نیز در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند تا با کمترین ریسک و زیان سال جاری را به سال جدید که نوید بخش رونق معاملات و بهبود جریان دادو ستد محصولات فولادی است، پیوند بزنند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.