خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

آخرین وضعیت سودآوری فولاد مبارکه


 زهرا مسافر: در راستای تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله کشور ....
 زهرا مسافر: در راستای تحقق سند چشم‌انداز 20 ساله کشور تولید 25 میلیون تن فولاد در شرکت فولاد مبارکه هدف‌گذاری شده است، برای دستیابی به این هدف طرح‌های توسعه‌ای طراحی شده که برای تشریح بیشتر آن در این خصوص با محمد مسعود سمیعی نژاد، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان به گفت‌وگو‌ نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:


با توجه به رشد عملکرد فولاد مبارکه در زمینه سودآوری و فروش، مهم‌ترین دلایل این روند طی نیمه نخست امسال چه مواردی بوده است؟
بر‌اساس عملکرد واقعی شرکت طی شش ماه اول سال جاری سودآوری شرکت به میزان 17 درصد رشد داشته است، به طوری که درآمد هر سهم از سهام فولاد مبارکه اصفهان از مبلغ 685ریال پیش‌بینی شده قبلی به مبلغ 804 ریال افزایش یافته که مهم‌ترین دلایل آن، کاهش هزینه‌های عملیاتی از طریق بهره‌برداری از مدول‌های احیای مستقیم شهید خرازی و فولاد سبا، مدیریت هزینه‌های شرکت، افزایش بهره‌وری و تلاش بی‌وقفه کارکنان شرکت در افزایش تولید است.


افزایش سرمایه اخیر فولاد در چه زمینه‌هایی به کار گرفته شده است؟ آیا فولاد برنامه‌ای برای افزایش تنوع محصولات تولیدی دارد؟
شرکت فولاد مبارکه اصفهان در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های خود برای رسیدن به ظرفیت 8/11 میلیون تن فولاد نیاز به اجرای طرح‌های توسعه دارد که در این راستا افزایش ظرفیت زیر سقف موجود، طرح شهید خرازی، فولاد سبا و فولاد هرمزگان در دستور کار قرار گرفت و تا پایان سال 1394 ظرفیت شرکت فولاد مبارکه به 8/11 میلیون تن خواهد رسید، ضمن اینکه در راستای سند چشم‌انداز 20 ساله کشور هدف‌گذاری برای تولید 25 میلیون تن فولاد انجام شده است، به همین منظور اقدام به افزایش سرمایه در جهت اجرای طرح‌های توسعه کرده که در مجمع عمومی شرکت این افزایش سرمایه به تصویب رسید.


همچنین در رابطه با افزایش تنوع محصولات، این شرکت اقدام به اجرای پروژه RHT (سیستم گاز‌زدایی) کوره‌های قوس الکتریکی به منظور تولید ورق‌های مورد‌نیاز خودروسازان کرده که این محصولات برای بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد که با اجرای کامل این پروژه نیاز خودروسازان برای واردات محصولات مورد نیاز مرتفع خواهد شد.


آخرین وضعیت تولید و فروش محصولات مختلف فولاد مبارکه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ تولید آهن اسفنجی در این شرکت تا چه میزان بهای تمام شده محصولات را کاهش داده است؟
شرکت فولاد مبارکه اصفهان طی شش ماه اول سال جاری با تولید 3 میلیون و 825 هزار و 280 تن فولاد خام سهم 50 درصدی از تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است، ضمن اینکه تولید آهن اسفنجی در شش ماه اول سال جاری 3 میلیون و 986 هزار و 724 تن است که با توجه به بهره‌برداری از واحد‌های احیای مستقیم شهید خرازی و فولاد سبا (شهید شهبازی) طی شش ماه اول سال جاری بالغ بر205 میلیارد تومان صرفه‌جویی حاصل شده است، همچنین از بابت تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد مبارکه مبلغ 2000 ریال به ازای هر کیلوگرم، کاهش هزینه نسبت به خرید آهن اسفنجی از سایر تولید‌کنندگان صورت گرفته است و مشکلات مربوط به حمل آن به شرکت فولاد مبارکه مرتفع شده است.


در بودجه سال 92 فولاد مبارکه، مبلغ 4 هزار و 144 میلیارد ریال به عنوان درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده که طی دوره شش ماهه 100 درصد این مبلغ محقق شده است، این درآمد از چه محلی شناسایی شده و آیا طی نیمه دوم سال سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در نظر گرفته شده است؟
در آمد حاصل شده طی 6 ماه اول سال جاری به مبلغ 4144 میلیارد ریال عمدتا مربوط به سود سهام از طریق شرکت‌های سرمایه‌پذیر است که طی 6 ماه اول مجامع آنها برگزار شد و شرکت‌هایی که در 6 ماه دوم سال جاری مجامع خود را برگزار می‌کنند قطعا سود بیشتری از آنها نصیب فولاد مبارکه خواهد شد، ضمن اینکه مبلغ 147 میلیارد تومان از بابت عرضه 5 درصدی سهام شرکت فولاد هرمزگان در فرابورس محقق شده و با تلاش و کوشش کارکنان شرکت فولاد هرمزگان سود خالص این شرکت از 831 میلیارد و 762 میلیون ریال به 4039 میلیارد و 922 میلیون ریال افزایش یافته است.


مهم‌ترین برنامه‌های فولاد مبارکه در سال جاری با چه محورهایی دنبال می‌شود؟
اجرای طرح‌های توسعه و افزایش ظرفیت را می‌توان از مهم‌ترین برنامه‌های این شرکت در سال جاری برشمرد به گونه‌ای که بر اساس برنامه استراتژیک سازمان مبنی بر حفظ سهم 45 درصدی تولید فولاد کشور، افزایش ظرفیت تا سقف 25 میلیون تن فولاد در افق 1404 مورد نظر است.


از پروژه‌های در حال اجرا تا پایان سال در این شرکت می‌توان به پروژه انباشت و برداشت فولاد سبا با پیشرفت 96 درصدی و سرمایه‌گذاری650 میلیارد ریال، پروژه مگامدول B احیای مستقیم طرح شهید خرازی به ظرفیت 5/1 میلیون تن با پیشرفت 88 درصدی و سرمایه‌گذاری 2258 میلیارد ریال، پروژه تولید فولاد کیفی

RH-TOP به ظرفیت 8/1 میلیون تن در سال با پیشرفت 98 درصدی و سرمایه‌گذاری 800 میلیارد ریال که در ماه‌های پایانی سال جاری به بهره‌برداری می‌رسند اشاره کرد. ضمن اینکه اتمام بیش از 90 درصدی پروژه‌های زیرساختی و تاسیساتی جنبی در فولاد مبارکه و فولاد سبا و آماده‌سازی جهت راه‌اندازی و بهره‌برداری در سال 1392 (نظیر اصلاحات و توسعه شبکه برق، تصفیه خانه پساب صنعتی و انسانی، تصفیه‌خانه آب صنعتی، آشامیدنی و استخر ذخیره آب و ...) در دستور کار قرار دارد.


همچنین احداث واحدهای آهک و دولومیت‌سازی با پیشرفت 32 درصدی براساس برنامه زمانبندی در شهریور 93، بهینه‌سازی کوره‌های 1-2-7-8 در ناحیه فولادسازی جهت ارتقای ظرفیت تولید فولاد از 4/5 به 2/7 میلیون تن در سال براساس برنامه زمانبندی در خرداد 93، احداث ماشین ریخته‌گری پنجم با ظرفیت 2 میلیون تن تختال در سال به منظور بالانس تولید و توسعه واحد دراسفند 93، توسعه زیر سقف فولاد سبا جهت ارتقای ظرفیت از 700 هزارتن به 6/1 میلیون تن در سال با سرمایه‌گذاری 3200 میلیارد ریال در بهمن 93، توسعه میز غلطکی ماشین شماره 4 در فروردین 93، بهینه‌سازی خط بازیافت اسیدشویی قدیم در تیر 93، طرح توسعه سنگان شامل طرح گندله‌سازی 5 میلیون تن و طرح کنسانتره 4/2 میلیون تن به منظور بالانس ظرفیت کنسانتره و گندله مورد نیاز با سرمایه‌گذاری 15 هزار میلیارد ریال در مهر 94 در برنامه کاری فولاد مبارکه است. 


از سوی دیگر طرح توسعه نوردگرم شماره 2 نیز با ظرفیت 5/4 میلیون تن در سال، با برآورد سرمایه‌گذاری 16 هزار میلیارد ریال و طرح توسعه فولاد هرمزگان از 5/1 میلیون تن به 3 میلیون تن با برآورد سرمایه‌گذاری 11هزار میلیارد ریال که در حال عقد قرارداد با پیمانکار مربوطه است، از دیگر طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه به شمار می‌‌روند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.