خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

قیمت جهانی فولاد افزایش نمی‌یابد


 پیش‌بینی‌های اقتصادی صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است، که ....
  زهرا قاسم‌بیگی*
پیش‌بینی‌های اقتصادی صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است، که رشد جهانی تولید ناخالص داخلی در سال جاری کاهش یافته و به 9/2 درصد خواهد رسید که کمتر از رشد 2/3 درصدی سال 2012 است.


از سوی دیگر چشم‌انداز جهانی برای سال 2014 حدود 6/3 درصد است، اما با این وجود صندوق بین‌المللی پول نسبت به این افزایش چندان خوش‌بین نبوده و دائما خطرات بالقوه نزولی به‌ویژه در بخش‌های مالی و پولی برای سال جاری و سال آینده را برجسته‌سازی می‌کند.


در حالی که رشد اقتصادی در بازارهای نوظهور فولادی در سال‌های اخیر به طرز قابل توجهی کاهش یافته کشورهای پیشرفته‌تر اقتصادی هم‌اکنون به رهبری ایالات متحده آمریکا در حال احیای وضعیت اقتصادیشان هستند. ترکیب این دو روند در کوتاه‌مدت، نشان می‌دهد که نرخ رشد مصرف فولاد در سال‌های اخیر در مقایسه با دهه اول سال 2000 روند کندتری داشته و در چند سال گذشته نیز هیچ‌گونه رشدی مشاهده نشده است. 


انجمن جهانی فولاد برای سال جاری افزایش 1/3 درصدی مصرف فولاد را پیش‌بینی کرده به طوری که به 48/1 میلیارد تن خواهد رسید که با توجه به رشد چشمگیر فعالیت‌های اقتصادی چین در بخش‌های ساخت و ساز و زیر ساخت‌ها در نیمه اول سال این احتمال دور از انتظار نیست، با این وجود انتظار برای افزایشی کمتر از این درصد قابل قبول‌تر به‌نظر می‌رسد. در این میان پیش‌بینی می‌شود در سال 2014 رشد مصرف فولاد به رهبری آفریقا به 3/3 درصد برسد. 


به علاوه رشد مصرف فولاد تا حدی تولید مازاد فولاد و ظرفیت مازاد را جبران می‌کند، اما با توجه به سطح بالای سرمایه‌گذارهای فعلی در کارخانه‌های فولاد این موضوع برای افزایش کلی قیمت محصولات نهایی کافی نخواهد بود.
برای آینده میان مدت موضوع مهم و حیاتی این است که چین با چه سرعتی انتقال مرکز ثقل اقتصاد خود را از سرمایه‌گذاری و صادرات به مصرف داخلی فولاد مدیریت خواهد کرد.


به نظر می‌رسد که این انتقال بیش از آنچه انتظار می‌رود به‌طول انجامد ضمن اینکه انجمن جهانی فولاد برای سال 2014 رشد مصرف فولاد در چین را 3 درصد (در مقایسه با 6 درصد سال جاری) پیش‌بینی کرده است که البته با توجه به تغییرات سریع در سیاست‌گذاری‌های دولت پکن این رقم نیز نامطمئن خواهد بود.


با این وجود کاهش رشد اقتصادی چین بر حجم واردات کالاها و بر قیمت‌هایشان تاثیر گذاشته است به طوری که قیمت بسیاری از کالاهای وارداتی به شدت کاهش یافته اما در مقابل قیمت جهانی انرژی همچنان بالا است. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه که چین از آنها خرید می‌کند کاهش قیمت‌ها هم بر رشد اقتصادی و هم بر مصرف فولاد آنها تاثیر گذاشته است، بنابراین پیش‌بینی انجمن جهانی فولاد از رشد 8 درصدی مصرف فولاد در آفریقا و 5 درصدی در آمریکای لاتین مشکوک به‌نظر می‌رسد. 


*کارشناس گروه صنعتی سدید

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.