خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

آخرین معاملات گروهی در بازاری مثبت


 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد چشمگیر 9/1 درصدی ....
  بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد چشمگیر 9/1 درصدی شاخص مواجه شد که بیشتر نمادها سبزپوش بودند و شاخص کل بی‌وقفه از ابتدای صبح مسیر صعودی خود را ادامه داد.


بر این اساس «فارس» بار دیگر بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل گذاشت. افزایش شاخص را از چند منظر می‌توان ارزیابی کرد که مهم‌ترین آنها جلسه شورای پول و اعتبار در روز سه‌شنبه بود که طی آن احتمال افزایش نرخ سود بانکی به حداقل رسید. 


بر این اساس، سهامدارانی که در روزهای گذشته به علت واهمه از افزایش نرخ سود بانکی با احتیاط بیشتری معامله می‌کردند، با اطمینان بیشتری وارد معاملات شدند. در حقیقت افزایش نرخ سود بانکی می‌توانست حجم بالایی از نقدینگی سرگردان را از بورس خارج سازد و افت آن را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، حذف معاملات گروهی (ددد) از روز شنبه عاملی است که حجم معاملات قابل توجه روز گذشته را منجر شد که احتمال می‌رود از روز شنبه این میزان معاملات کمی کاهش یابد. 


در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند مثبت خود را ادامه داد. «تاپیکو» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که با صف خرید مواجه بود. بررسی معاملات این نماد نشان می‌دهد سهامداران حقوقی طی هفته گذشته خریدهای سنگینی انجام داده‌اند، در حالی که در یکی، دو روز گذشته پیرو مثبت شدن این نماد، تغییر مسیر داده و فروشنده شده‌اند. 


اما گروه فرآورده‌های نفتی که برای دومین روز پیاپی روند منفی خود را تغییر داده و مثبت شده‌اند شاهد سبزپوشی تمامی نمادها بود. «شبندر» بیشترین حجم معاملات گروه را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر حقوقی‌ها خریدار بودند. 


گروه فلزات اساسی نیز روند نزولی خود را تغییر داده و کمی مثبت شدند. «فملی» بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور پایاپای حقوقی‌ها در نقش خریدار و فروشنده به خود اختصاص داد. همچنین، «فروس» در گزارش 6 ماهه خود معادل 57 درصد پیش‌بینی‌هایش را محقق کرد. از سوی دیگر بانکی‌ها روند منفی چند روز گذشته خود را ادامه دادند.


این در حالی است که گروه بانکی، پس از ارائه گزارش‌های مالی مناسب نمادهایش طی هفته‌های گذشته روند صعودی را طی می‌کرد، اما پیرو گمانه‌زنی‌ها درخصوص تصمیم شورای پول و اعتبار چند روزی با اقبال کمتری مواجه بود تا اینکه با توجه به عدم تصویب افزایش سود بانکی، روز گذشته بر خلاف مسیر بازار منفی شد. 


البته باید در نظر داشت که حتی تصویب افزایش نرخ سود بانکی، نمادهای بانکی را در کوتاه‌مدت با سود مواجه خواهد کرد اما در بلندمدت چون حجم زیادی از نقدینگی از بورس خارج می‌شود این نمادها نیز با ضرر مواجه می‌‌شوند. «وبصادر» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که از روز دوشنبه پیرو منفی شدن روند قیمت آن، با حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه شد.  


در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی روند منفی خود را تغییر داد و مثبت شد. «کگل» بیشترین حجم معاملات این گروه را در حالی در اختیار داشت که طی روزهای اخیر خریداران حقوقی را بیشتر در معاملات خود مشاهده کرده است.


شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی که روزهای متعادلی را سپری می‌کردند با رشد چشمگیری مواجه شدند. «وصندوق» که طی روزهای گذشته مثبت شده، حضور فروشندگان حقوقی در معاملات آن پررنگ‌تر است و بیشترین حجم معاملات را در اختیار گرفت و با صف خرید مواجه شد.


از سوی دیگر، مخابرات روند مثبت خود را ادامه داد. گمانه‌زنی‌ها در رابطه با اختصاص درآمد 2800 میلیارد تومانی دولت به وزارت ارتباطات در حال تقویت است، به طوری که به گزارش خبرگزاری فارس، روز گذشته نمایندگان مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند که می‌تواند خبر خوبی برای آنها باشد. روند معاملات «اخابر» نشان از عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها طی روزهای اخیر دارد. 


در این شرایط، گروه سیمانی برای دومین روز متوالی مثبت شد. «سفارس» بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و در حالی با صف خرید همراه بود که تقریبا تمام معاملات آن را طی روز گذشته حقوقی‌ها انجام دادند.


اما سرمایه‌گذاری‌ها پس از یک دوره افت، برای دومین روز پیاپی مثبت شدند و از منظر ارزش بازار بالاتر از خودرویی‌ها قرار گرفتند. نمادهای این گروه عمدتا جزو نمادهای ایمن بازار سرمایه هستند که با توجه به سوددهی مناسب بازار در سال جاری می‌توانند سود مناسبی کسب کنند. «وخارزم» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بوده است. 


در نهایت، خودرویی‌ها بار دیگر پیرو گزارش «خودرو» و اعلام زیان آن به مسیر نزولی بازگشتند. «خودرو» در حالی بیشترین حجم معاملات را در اختیار داشت که طی روزهای اخیر با حضور حقوقی‌ها در نقش خریدار و احتمالا حمایت‌کننده قابل مورد توجه بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.