خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

استمرار خوش‌‌بینی‌ها با واقعی شدن شاخص‌های اقتصادی


  مهتاب رحمتعلی: قیمت‌های سهام در بورس اوراق بهادار، ارزش ....

 مهتاب رحمتعلی: قیمت‌های سهام در بورس اوراق بهادار، ارزش جایگزینی، افت و خیزهای شاخص، موضوع حمل و نقل و نگرانی از اثرات اقتصادی آن از موضوعاتی هستند که این روزها مورد توجه فعالان بازار سرمایه است. 



در این باره معاون امور اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در گفت‌و‌گویی با خبرنگار ما با اشاره به اینکه رشد قیمت سهام همزمان با خوش‌بینی نسبت به آینده اقتصاد ایجاد شده، گفت: این خوش‌بینی با روی کار آمدن دولت جدید ایجاد شده و بازار را امیدوار کرده است. 


در ادامه نیز مباحث مربوط به خارج شدن بعضی شرکت‌ها و بانک‌ها از تحریم‌های بین‌المللی و مذاکرات مثبت هسته‌ای باعث امیدواری بیشتر بازار شد.  به گفته مرتضی علی‌اکبری ظرف یکسال گذشته با افزایش نرخ ارز و تورم، بازار سرمایه بدون رشد کافی به عنوان یکی از اهرم‌های اقتصادی فاصله خود را با دیگر بازارها و کالاها افزایش داد و سال 92 با پیش‌بینی‌های مطلوبی آغاز شد. 


وی با اشاره به اینکه بازار باید فاصله ایجاد شده را با افزایش قیمت جبران می‌کرد و رفتاری منطقی بین اهرم‌های اقتصادی به وجود می‌آورد تا تناسب و توازن بین بازار سرمایه و سایر بازارها ایجاد شود، افزود: باید بدانیم  همه شرکت‌ها و تولیدات کشور در شرکت‌های بورسی و عملکرد آنها خلاصه نمی‌شود و در حال حاضر وضعیت تولید و مصرف در کل کشور مناسب نیست.


علی‌اکبری گفت: اگر این خوش‌بینی‌های اقتصادی در خصوص بورس استمرار یابد که به‌نظر می‌رسد از هم‌اکنون باید با اقدامات عملی چهره خود را نشان بدهد و اگر تحریم‌های بین‌المللی برداشته شود به‌سرعت فضای کسب و کار با ورود نیروهای متخصص و سرمایه‌گذاران داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی که منطقه‌ای بکر برای آنان محسوب می‌شود رشد زیادی خواهد کرد. 


معاون مالی و اقتصادی «ومعادن» در پاسخ به این سوال که آیا تغییر روزانه شاخص سهام با کلیت بورس در یک راستا حرکت می‌کند و آیا می‌توان گفت علائم شاخص سهام در بازار نشان از نبض اقتصاد کشور دارد، گفت: به‌نظر می‌رسد شاخص دیگری باید در بورس تعریف شود و مبنا قرار گیرد. 


وی افزود: شاخص فعلی با تغییر قیمت یک یا دو شرکت قوی و اثرگذار تغییر می‌کند به طوری که اگر همه بازار سهام روزی منفی باشد و فقط سهام چند شرکت بزرگ مثبت باشد، شاخص مثبت می‌شود. در این صورت باید گفت: آیا این شاخص نشان از فضای کلی بورس دارد؟


وی با اشاره به ارزش جایگزینی به عنوان یکی از اهرم‌های تغییر قیمت‌های سهام گفت: با سه برابر شدن قیمت ارز و تورم ناشی از آن سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت معدن و فولاد به بیش از سه برابر افزایش یافته و طبیعی است که قیمت سهام کارخانه‌ها افزایش یابد، اما باید دید طرح‌های در دست مطالعه یا اجرای آنها با قیمت‌های جاری با توجه به مشکل تامین نقدینگی و اخذ تسهیلات ارزی و ریالی توجیه دارد؟ وی موتور محرکه اقتصادی کشور را بودجه عمرانی دولت ذکر کرد افزود: در حال حاضر این بودجه کاهش قابل ملاحظه‌ای یافته و نمی‌توان انتظاری تا حدود یکسال آتی  داشت.


وی اضافه کرد: برای صنایع خاص مانند پتروشیمی‌ها، پالایشگاه‌ها، معدنی‌ها و بانک‌ها  در بورس نگرانی وجود ندارد، اما باید نگران کلیت بازار بود.


به گفته وی وقتی کسری بودجه و رکود تورمی داریم و نقدینگی در دست کارخانه‌ها نیست تنها خوش‌بینی کافی نیست و باید خوش‌بینی‌ها جای خود را به  واقعیت‌های خرد و کلان اقتصادی بدهد در غیر این‌صورت بازار سرمایه خود را از واقعیت دور می‌کند و هرچه این فاصله بیشتر شود ریسک بازار افزایش خواهد یافت.


 وی ادامه داد: در مقابل اگر تحریم‌ها کاهش یابد، در مدت معقولی فضای مراودات بین‌المللی آسان‌تر و سرمایه‌گذاری خارجی برای فعالیت اقتصادی گسترش خواهدیافت که در آن صورت انتظار بهبود شاخص‌های اقتصادی خرد و کلان نیز فراهم

خواهد شد. 


وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر با مشکل حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای مواد و کالا در کشور مواجه هستیم گفت: اگر به‌سرعت کمبود واگن، کامیون و راه‌های ریلی تامین نشود درآینده نزدیک با مشکل اساسی حمل‌و‌نقل مواد و کالا روبه‌رو خواهیم شد و در آن صورت صنایعی که زنجیره تولید آنان در یک منطقه یا نزدیک به هم باشد توجیه بسیار بیشتری پیدا خواهند کرد چون قیمت تمام شده تولیدات نسبت به سایر رقبا کمتر خواهد بود.


 وی با تاکید بر اینکه جاده، ریل و وسائل حمل و نقل جزو یکی از زیرساخت‌های توسعه هر کشور محسوب می‌شود، افزود: ما درحال حاضر در بخش‌های صنعت، معدن و فلزات کشور با وجود طرح‌های توسعه‌ای که در استان‌های مختلف راه‌اندازی شده مشکل حمل و نقل جاده‌ای و ریلی داریم‌.


وی گفت: در چند سال گذشته  تعداد کامیون‌ها و واگن‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای نداشته، لیکن تعداد جابه‌جایی مواد و کالا با راه‌اندازی طرح‌ها بسیار بیشتر شده است.


 به گفته وی یکی از راه‌های توسعه معادن و فلزات کشور از سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها به خصوص حمل‌و‌نقل ایجاد می‌شود که اگر تولید صادراتی خوبی داشته باشیم ولی امکان ارسال آن را نداشته باشیم بی‌فایده است.  وی افزود: شرکت‌ها باید سرمایه‌گذاری در حمل و نقل را بسیار جدی بگیرند، چون در غیر این صورت تولیدات آنان بابت صادرات و حتی فروش داخلی با مشکل مواجه خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.