خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

همسویی نرخ‌های رسمی با بازار جهانی


 هفته پیش رو به واقع مهم‌ترین هفته این ماه از نظر انتشار داده‌های اقتصادی در ....

 هفته پیش رو به واقع مهم‌ترین هفته این ماه از نظر انتشار داده‌های اقتصادی در جهان خواهد بود.یکی از مهم‌ترین رویداد‌های هفته پیش رو انتشار داده‌های مربوط به بازارهای کار آمریکا در ساعت 17:00 روز جمعه به وقت تهران است که نگاه بازارهای مالی و کالایی جهان را به خود معطوف کرده است.


از نگاه ناظران این رویداد تاثیر تعیین‌کننده‌ای در مسیر آینده قیمت طلا خواهد داشت انتظار نمی‌رود بانک‌های مرکزی تغییری را در سیاست‌های مالی جاری خود به وجود بیاورند. روزنامه «دنیای اقتصاد» در نظر دارد با همکاری مرکز آموزش این روزنامه و موسسه مطالعات و تحلیل اقتصاد جهانی تقویم هفتگی مهم‌ترین اتفاقات تاثیرگذار بر بازار جهانی را منتشر کند. البته در صفحه 10 نیز به برخی رویدادهای سیاسی و اقتصادی در هفته پیش‌رو اشاره شده است.


نگرانی‌های بازار چفری لکر رییس شعبه ریچموند فدرال رزروآمریکا، روز جمعه گفت: بازار کار آمریکا در 14 ماه اخیر به اندازه کافی ترمیم شده تا به بانک مرکزی اجازه دهد سیاست خرید اوراق قرضه خود را تعدیل کند. تعدیل سیاست مزبور موجبات بروز نگرانی برای برخی را فراهم آورده است.


هر نشانه‌ای مبنی‌بر اینکه فدرال رزرو برنامه خرید اوراق قرضه ماهانه خود را کاهش خواهد داد احتمالا تاثیر زیادی بر قیمت طلا می‌گذارد. یکی از تحلیلگران بازار طلا نیز در این باره گفته بود، به طور کلی سرمایه‌گذاران انتظار کاهش سیاست تسهیل کمی را دارند؛ بنابراین اگر امسال هیچ تغییر تاثیرگذاری هم در این سیاست رخ ندهد به دلیل انتظاری که وجود دارد برخی از سرمایه‌ها در حال خروج از بازار است. سرمایه‌گذاران نگران هستند که بهبود وضعیت اقتصادی آمریکا بانک مرکزی را مجاب کند که سیاست محرک پولی خود را تعدیل کند.

در شرایطی که تعطیلات 16 روزه دولت آمریکا در ماه اکتبر انتظارات بازارهای مالی برای انتشار داده‌های اقتصادی مناسب را کاهش داده است، انتظار می‌رود شمار استخدام‌های جدید بخش غیرکشاورزی به 126 هزار نفر برسد. انتشار رقمی بهتر از این پیش‌بینی، می‌تواند گمانه‌زنی‌ها برای کاهش سیاست‌های انبساطی مالی فدرال رزرو در نشست دسامبر این نهاد را تقویت کند و بر بهای نفت و طلا تاثیر منفی بگذارد. گزارش بازار قیمت سکه تمام بهار آزادی، نیم سکه و هر گرم طلای 18 عیار در بازار تهران کاهش یافت. کارشناسان معتقدند که این تغییرات داخلی از کاهش نرخ طلا در بازار جهانی و رشد بدبینی‌ها نسبت به این فلز گرانبها نشات گرفته است.


افزایش 10 تومانی نرخ دلار و کاهش شدید قیمت اکثر ارزهای اروپایی نیز در اولین روز هفته قابل‌توجه بود. به گزارش خبرگزاری‌های داخلی در جریان سفر رییس مجلس شورای اسلامی به چین، تهران و پکن در باره 22 میلیارد یورو دارایی بلوکه شده ایران به توافق رسیدند.

علی لاریجانی در روز سه شنبه هفته گذشته راهی سفر چهار روزه به پکن شد. لاریجانی در دومین روز سفرش به چین به دیدار ژی جین پینگ رییس‌جمهوری چین رفت و با وی از نزدیک به رایزنی و گفت‌و‌گو پرداخت. در این دیدار دو طرف ضمن بررسی مسائل بر حل دیپلماتیک بحران سوریه نیز تاکید کردند.

پیرو انتشار خبر توافق دوکشور بر لزوم حل بحران سوریه، نرخ لیر سوریه در بازار آزاد به میزان چشمگیری کاهش یافت. بانک مرکزی نیز گرچه دیروز نرخ دلار خود را تغییر ناچیزی داد، اما قیمت اکثر ارزهای اروپایی را به میزان نسبتا زیادی کاهش داد. این کاهش شدید می‌تواند متاثر از توافق ایران و پکن پیرامون دارایی 22 میلیارد یورویی بلوکه شده ایران باشد. ورود این مقدار زیاد ارز به ایران می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد، کاهش نرخ یورو، پوند انگلیس و فرانک سوئیس می‌تواند انتظارات برای ورود حجم قابل‌توجه ارز را به نمایش بگذارد. کاهش 56 تومانی نرخ یورو توسط بانک مرکزی شاید موید این ادعا باشد. دیروز یورو در بازار تهران نیز کاهشی شدیدتر از سایر ارزهای اروپایی را متحمل شد. از قرار بانک مرکزی با کاهش نرخ ارزهای اروپایی خود می‌خواهد با روند کاهشی پیش رو در بازار جهانی همراهی کند.


از سوی دیگر نرخ یوآن چین به‌رغم روزهای گذشته کاهش یافت، به تعبیری این کاهش از انتظار بازار برای ورود مقدار قابل‌توجهی ارز از چین نشات می‌گیرد. ارز دیگری که تغییرات قابل‌توجهی را متحمل شده،دینار عراق است که نوساناتی با دامنه‌ زیاد و در جهت‌های مختلف را در روزهای اخیر تجربه کرده است. طلای جهانی قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی 10 دلار کاهش یافت. در هفته گذشته قیمت طلا به رغم روند افزایشی دو هفته پیش از آن 40 دلار کاهش یافته است. کارشناسان معتقدند که افزایش ارزش دلار و افزایش نگرانی‌ها از تعدیل سیاست محرک اقتصادی آمریکا قیمت جهانی طلا در هفته گذشته را تحت‌تاثیر قرار داده و روند کاهشی آن را موجب شده است.


پیش از آن پیش‌بینی‌ها از افزایش قیمت طلا در بازار جهانی حکایت داشت و انتظارها بر این بود که ارزش طلا از 1500 دلار تجاوز کند، اما این روند در روزهای اخیر به صورت عکس اتفاق افتاده است.

بانک مرکزی سوئیس اعلام کرد که در پی کاهش چشمگیر قیمت جهانی طلا در 9 ماه نخست 2013 میلادی زیان چندین میلیارد فرانکی را متحمل شده است. سایت‌های معتبر اطلاع رسانی جهانی نیز اخبار متعددی مبنی بر کاهش قیمت جهانی طلا منتشر کرده‌اند. این امر موجب کمرنگ شدن پیش‌بینی‌های مبتنی بر افزایش نجومی قیمت طلا به رغم روند کاهشی روزهای اخیر شده است و طلا را از سبد سرمایه‌گذاری بسیاری حذف کرد. انتشار شمار استخدامیان بخش غیرکشاورزی و نرخ بیکاری آمریکا در ساعت 17 روز جمعه 8 نوامبر به روشن شدن وضعیت طلا در بازار‌های جهانی کمک خواهد کرد، اما در هفته گذشته و پس از آنکه بیانیه فدرال رزرو بر ادامه روند کنونی تاکید کرد ارزش دلار تقویت شد.


در بیانیه اخیر بدون اشاره به مشکلات گذشته اقتصاد آمریکا از جمله تعطیلی 17 روزه و میزان اشتغال ایجاد شده کمتر از حد انتظار تاکید شده سیاست‌های فوق انبساطی طبق برنامه به‌صورت مخروطی (تدریجی) کاهش می‌یابد. به‌دنبال این موضع دلار تقویت و یورو و طلا تضعیف شدند. نرخ برابری پوند نیزنسبت به دلار در بازار جهانی کاهش یافت. تغییرات نرخ این ارزها معمولا با طلا همسو است و از آن تاثیر می‌پذیرد. ضمنا نرخ برابری دلار به ین ژاپن کاهش شدید 7/0 درصدی را تجربه کرد. ژاپن تصمیم دارد که سطح تورم منفی خود را به صفر برساند و برای این منظور سیاست تزریق نقدینگی را پیش گرفته است.


نگرانی ژاپنی‌ها از نرخ بسیار پایین تورم در این کشور تا حدی است که رییس جدید بانک مرکزی ژاپن، اصلی ترین برنامه اقتصادی خود را پایان دادن به این اوضاع و افزایش تورم توصیف می‌کند. راه‌حلی که او برای برون رفت از این وضعیت انتخاب کرده، افزایش تورم است که از طریق تزریق نقدینگی صورت می‌گیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.