خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

روزشمار هفته ای که گذشت


 شنبه 4 آبان
امروز بازار سرمایه را در حالی آغاز کردیم که  شرایط برای مثبت  بودن  .....

 شنبه 4 آبان
امروز بازار سرمایه را در حالی آغاز کردیم که  شرایط برای مثبت  بودن  فراهم  بود . بازار ابتدای صبح  کار را طوری آغاز کرد که نشان  می داد  بازار مثبت  است . البته  این  شکل و شمایل مثبت  را از روز چهارشنبه در بازار می دیدیم  اما  رفته  رفته  شرایط دیگری در بازار رقم  خورد .
بازار با  بازگشایی برخی نماد ها و فشار عرضه نتوانست حرکتی داشته  باشد و منفی شد . اما  امروز یک  رویداد جالب را  شاهد  بودیم و ان  سردگمی برخی فعالان  بازار بود . بسیاری امروز وقتی بازار را می دیدند به نوعی به  بی رمق بودن و متزلزل بودن ان  اذعان می کردند.
دلیلی این امر یک  چیز نمی تواند باشد  و ان هم  این  است که  گزارش ها ان طور که  باید خیره  کننده نبوده و حالا بازار برای رشد به دنبال  یک محرک  دیگر می گردد و از سوی دیگر هر چه می گردد چیزی پیدا نمی کند .
برای همین  بود که  بازار بی رمق حرکت  می کرد از سوی دیگر نقدینگی هم که بتواند ان را به سمت جلو  هل دهد فعلاً قدرت  حرکتی ندارد .
این  شرایط تا  انجا  پیش رفت که  بازار برای ریزش به دنبال بهانه می گشت  که عرضه فارس و منفی او گزارش های منفی پالایشگاه ها و سایر گروه ها راهی باقی نگذاشته و بازار با  شدت بیشتری در 1 ساعت  اخر منفی شد  .
در مجموع سرعت  رشد بازار قبل از انتشار اطلاعیه ها  از رشد  سود و انتظار از سود  شرکت ها  بیشتر بوده است  . از همین  رو تا  به امروز می توان  گفت  اطلاعیه ها  مثبت اما  برای بازار برگ  برنده  محسوب نمی شود.
امادر شرایط فعلی بازار چه  وضعیتی خواهد داشت   و ما به  چه  سمتی می رویم  . این که  تاکید کنیم بازار منفی و یا مثبت  صرف است  صحیح  نیست چرا که  عواملی که در بازار باید این  مسیر را تعیین کنند وجود ندارند . به نظر حقیر بازاردر یک کانال  خنثی به  پیش می رود که  یک سوی ان رخداد های سیاسی، سوی دیگر تحولات  دولت و خزانه ای بی پول  و سوی دیگر تحولات  داخلی بازار است  که این  سه  ضلع بازار را  تنظیم و تحریک می کنند .
لیدر پالایشی ها یعنی شبندر باز هم به سطوح قیمتی بالای 1600 تومان بازگشت سطوحی که فشار عرضه ها با شدت بیشتری افزایش یافته و باعث متعادل شدن روند پالایش بندرعباس میشود این روزها شبندر روندش بیشتر بستگی به حمایت حقوقیها دارد تا پتانسیلهای بنیادی شبندری که بازار اعتقاد بر تعدیل مثبتش علی رغم گزارش نه چندان مثبت 6 ماهه اش دارد . هر چند  بازار دوست دارد  برای روند  رو به  رشد سهمی  شایعه  بسازد  و با این  شایعات  سهم  بالا  برود . از نظر بنیادی شاید شپنا و شبریز شرایط بهتری را داشته  باشد  و شبندر درجا  بزند . 
امروز گزارش 6 ماهه لاوان که پوشش سود متعادلی داشت سبب عرضه های سنگین در اینسهم پالایشگاهی شد بازار انتظار تعدیل مثبت سنگینی را از شاوان داشت که دست  خالی به بازار بازگشت . خبر پالایش نفت تبریز در خصوص احتمال رشد سود پتروشیمی تبریز و تاثیر مثبت از این طریق بر سود شبریز و احتمال ارائه مجوز سازمان بورس برای افزایش سرمایه 100 درصدی هم نتوانست مانع از افت قیمیت شبریز شود .
در گروه  بانک خبر احتمال افزایش نرخ سود بانکی توسط شورای پول و اعتبار هم به این خوشبینی ها کمک کرده است. البته تاکید داریم خوش بینی چرا  که  طبق یک  شنیده  قوی در شواری پول و اعتبار نیز بحث نرخ سود موافقان و مخالفان جدی دارد . تا  بدین جا  گزارش بانک  پاسارگاد  قوی تر بوده  که  با  کمک  سود  غیر عملیاتی 217  ریال از سود  380 ریالی را  محقق کرده و به نظر میرسد باردیگر در قیمت های 2200  ریال  قرار  گیرد .
گزارش منفی سایپا و اعلام زیان سنگین این شرکت خودروساز تلنگری بود برای فعالان نمادهای خودرویی که هنوز اتفاقات مثبت تاثیری بر عملکرد شرکتهای خودرویی نداشته است و مشکلات همچنان ادامه دارد به نظر میرسد امسال هم سال خوبی برای خودرویی نباشد اما سال اینده امیدها در این گروه افزایش خواهد یافت.
سایپا پس از زیان سنگین و عملکرد ضعیف 6 ماهه با افت قیمتی 11 درصدی بازگشایی شد اما عرضه ها با حمایت خوبی جذب شد . امروز سود  11 ریالی سایپا  به  زیان عجیب 441 ریالی رسیده است   و البته  سهم نیز در 1600  باز شد و بر خلاف تعجب همگان صف شد  . گفته می شود خپارس نیز برای تعدیل منفی بسته  شده و این  بلا  بر سر ایران خودرو نیز می آید .
در نماد سرمایه گذاری خوارزمی جو مثبت بانکیها از یک طریف و پتانسیل تعدیل مثبت از طرف دیگر و شایعه افزایش سرمایه شرکت تا سطوح 800 میلیاردتومان از طرف دیگر سبب جو مثبت و صف خرید سنگین این سهم سرمایه گذاری شده است. امروز تاپیکو از مثبت  به  منفی ها  رسید . طبق برخی شنیده ها  به  زودی با  تعدیلات  شرکت هایی نظیر شفن ، خارک ، شازند و ایرانول  و برخی دیگر سود  تاپیکو به 1000 ریال  نزدیک می شود و در محدوده  1000  خواهد بود . سهم  در قیمت های 4500 و 4600  ریال  بسته  شده اما  فعلاً جای رشد بیشتر از 5100  را نیز نخواهد داشت مگر تحول خاصی در سهم  رخ دهد .
چهار شنبه  برای ذوب روز خوبی بود  225  هزار تن  از محصولات  ذوب در بورس کالا  عرضه  شد  و با استقبال  بی نظیر 375 هزار تنی مواجه  شد  و در قیمت  1650  تومان  371 میلیارد تومان  به  جیب شرکت  واریز کرد . توجه داشته  باشید این  عدد نزدیک  به  20% فروش میلگرد و تیر اهن  6 ماهه اول است  که در یک  روز فروش رفته است . با این  حال سهم  منفی بود که البته ناشی از جو بازار بوده است . کافی است  یک  باردیگر با این  شرایط معاملاتی مواجه  شویم ان وقت است که در بورس کالا  خیال  سهامداران  از فروش شرکت  راحت خواهدشد  .
امروز باز هم رکود در معاملات فخوز مشهود بود فولاد خوزستان تنها پتانسیلش موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه سنگین 250 درصدی شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها میباشد که میتواند زمینه ساز رشد قیمتی سهم شود.
امروز حتاید  با  صف فروش سنگین مواجه  شد و به نظر با این  شرایط به گره  برود . یکی از بدترین  گزارش های بازار نصیب حتاید  شد  که  با کاهش سود مواجه  شده است  . نکات  خاصی در گزارش حتاید وجود دارد  که ممکن است  نماد  شرکت  را  برای تعدیل متوقف کند . این  شرکت در 3 ماهه اول 70 میلیارد تومان درامدداشته اما در 3 ماهه  دوم این عدد به  12 میلیارد تومان  میرسد  . سود خالص شرکت نیز در 3 ماهه اول به ازای هر سهم 257 ریال بوده  که در 3 ماهه  دوم  با کاهش به 91 ریال  می رسد  و در نهایت  6 ماهه 91 ریال  سود محقق کرده است  .
امروز فاسمین  با  سود  1648 ریالی به  بازار باز گشت  اما منفی بود . شرکت نرخ  سرب را برای 6 ماهه  دوم  2100  و روی را  1900 و همچنین دلار را  2800  در نظر گرفته  . نه خیلی بالا و نه خیلی کم . اگر نگاهی به وضعیت  فروش شرکت داشته  باشید می بینید  شرکت از محل رشد نرخ ارز به چنین وضعیتی دست  پبدا  کرده است  . به نظر سود  شرکت  تا حدودی منطقی و نرمال  پیش بینی شده و گزارش 9 ماهه  بعید است  تعدیل خاصی بدهد مگر قیمت جهانی روی رشد کند . در منفی های فردا این  سهم وفایرا  شرایط بهتری وجود دارد .
فایرا  تعدیل 22% را  به  بازار اعلام  کرد و پوشش خوبی را در فروش و  سود خود داشت  . حقیر معتقد است  این  آغاز تعدیل های فایرا خواهد بود . روند  تولید  و فروش شمش جالب است  . برای شش ماهه  دوم نیز نرخ دلار مبادله ای و نرخ  فروش 1800  لحاظ شده است  . شرکت  به دلیلی نیاز ارزی دلار خود را  2450 تسعیر کرده و همان  ارز را در خرید مواد اولیه  به کار می برد . به نظر با  سود  1057 ریالی و  پوشش مناسب 677 ریالی شرایط قیمتی باید کمی بهتر می بود اما  قیمت 8200  ریالی منطقی نیست  . منفی فردای این  سهم می تواند برای افراد صبور جالب باشد .
گزارش بسیار مثبت  شیشه همدان او را  صف خرید کرد  که  به نظر میرسد سهم  قابلیت نزدیک  شدن  به  7000 را دارد .


یکشنبه 5آبان:
امروز بازار سرمایه یک  روز عجیب و جالب را پشت  سر گذاشت  . روزی که  بازار با  یک  ریزش تمام  عیار دیگر مواجه  شد که  با  ریزش 1300  واحدی شاخص به  کار خود  پایان  دارد  . ریزشی که به قول برخی دوستان  از نان  شب برای بازار واجب تر بود .
همیشه در بازار پول ترسو و معامله  گر بی تجربه  وجود دارد . وقتی مثبت است  صف خرید می نشیند و وقتی منفی است صف فروش ... امروز دیدیم  که چه  طور با این  شرایط همین پول ها  که وارد بازار شده  بلای جان  بازار شده و او را منفی کرد  . البته  یک نکته  دیگر را نیز باید در نظر داشت  . بازار سرمایه  این  روز ها  زیر یک  نوع  فشار برای عرضه نیز قرار گرفته است .
امروز خبرهایی در خصوص تصویب اخذ عوارض1 درصدی از فروش شرکتهای پالایشی به دلیل الاینده های زیست محیطی باعث شد تا پالایشی های با روند منفی همراه شوند البته این مصوبه باید در صحن علنی مجلس نیز برای اجرایی شدن به تصویب برسد اما این روزها از همه طرف فشارهایی برای منفی نمودن روند پالایشگاه ها را شاهد هستیم.
البته  امروز مدیر پالایش نفت  تبریز اعلام کرد که  تمام پالایشگاه ها این  ذخیره  را در حساب های خود  گرفته اند و چیز جدیدی نیست  . او حتی از عدد  16 میلیارد تومان  برای بودجه  شبریز نیز یاد کرد  که این موضوع  فردا می تواند  کمی جو گروه  را  آرام تر کند .
امروز بانک صادرات پس از افزایش سرمایه و ارائه عملکرد 6 ماهه مثبت با بازدهی خوبی همراه شد . گفته می شود  این  سهم  با  سرمایه  جدید 578 هزار میلیارد  ریالی 8% نیز تعدیل سود داده است و سود جدیدی خود را  با  پوشش 55% از 254 ریال  به  109  ریال  رسانده است  . البته  دلیل افت  سود سرمایه  جدید شرکت  است  .
شایعاتی دربازار وجود دارد از این  که  بانک  صادرات از محل فروش زمین و ساختمان و سهام  به  سود غیر عملیاتی 550 میلیارد تومانی می رسد که در بودجه دیده نشده  اما امسال  باید  محقق شود  . این  شایعه در شرکت  وجود دارد اما باید توجه  کرد  احساسی رفتار نکنید . امروز گفته  بودیم  بیش از 1100 ریال  قیمت خوبی برای فروش است اما  شنیده می شود  برخی نوسان  گیران  به  دنبال  رشد بیشتر قیمت  سهم هستند  که می تواند خبر خوبی برای وبصادر  و همچنین سهامداران عمده اننظیر خبهمن ، خارزم و وبهمن باشند .
امروز اتیه دماوند پس از تعدیل مثبت عایدی تنها رشد 5 درصدی قیمتی را برای سهامداران خود به همراه داشت واتی که پتانسیل تعدیل مثبت بیشتر را داشته و این روزها شایعاتی در خصوص مذاکرات این شرکت با پالایش نفت اصفهان برای فروش بلوکی سهام شیران شنیده میشود . در مورد  شیران و اتی فعلاً وقت  فروش نیست و بهتر است  3 الی 4 ماه نظاره گر این  سهم ها باشید .
پارسان به حمایت 1050 تومانی نزیدک میشود هر چه پارسان به این سطوح نزدیکتر شود جذابیت بیشتری برای خرید پیدا خواهد کرد . امروز خبر شناسایی بیش از 120 میلیارد تومان در یک ماه  مهر باعث شد تا  بازار نیم  نگاهی به  شناسایی سنگین مناسب سود در شرکت داشته  باشد .
در این  گروه  وتوسم  نیز 24 میلیارد تومان  سود داشت  که در مهر ماه  شناسایی کرده  بود و به نظر میرسد او نیز روزهای بعد  با جو مثبت بازار کمی بهتر شود  .
عملکرد مثبت حفاری نتوانسته این سهم تجهیزاتی را با رونق همراه سازد . جالب است حفاری شمال دیروز صف خرید و امروز صف فروش شد  . این  سهم  گفته می شود  یک تعدیل 15% را  اماده می کند تا  به  بازار بفرسند  . سهم هایی مانند  حفاری می توانند  برای میان مدت ها و افراد صبور بسیار جالب توجه  باشند . حفاری در 6180  ریال  صف فروش اندکی داشت اما  فردا  احتمالاً جمع می شود .
هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اثرات برگزاری مجمع نه چندان مثبت خود را با صف فروش نمایان ساخت سهامداران حقیقی از وضعیت این شرکت راضی نبوده و شروع به عرضه این سهم نموده اند . شنیده  شده  صندوق نفت  خریدار جدی دیروز خلیج  فارس بود . در این  سهم توصیه ما این  است  افرادی که  نقد کردند  از روز دوشنبه در منفی ها  به  صورت چند  پله ای کمی اضافه کنند . سهم خبرهای خوب و بد زیاد دارد  اما تغییر مدیران  شرکت می تواند یکی از مهم ترین اتفاقات خوب سهم  باشد  .
به نظر کف قیمتی که  فارس در ان برای ریزش مقاومت می کند  محدوده  13300 و 13600 ریال  است  که  افت  بیش ازاین  خیلی منطقی نیست
امروز بترانس منفی اما پر معامله  بود . در روز های گذشته در مورد گزارش این  شرکت  صحبت  شد  . نکته  مهم و خاص گزارش این  است  که بترانس در تولید  ترانسفورماتور های برق قدرت در تولید انها موفق به تولید 5246 دستگاه در 6 ماهه اول سال  شده است  . که اولاًاز مقدار فروش شرکت  در 3 ماهه اول 25% بیشتر است و دوماً این که این  مقدار تولید  شده همیشه در دوره های مختلف به  فروش میرسید اما این  بار نزدیک  به  2000 دستگاه  از این  محصول تولید شده و در بهای تمام  شده  لحاظ شده است  اما  به  فروش نرسیده  ... یا این  فروش بنا  به دلایلی صورت نگرفته و یا شرکت  علاقه ای به  فروش ندارد  . البته  طی پیگیری های دیروز و امرو گویا  به دلیلی تغییر روش فروش از نسیه  به  نقدی این  مشکل به  وجود  امده اما در صورتی که این محصولات  به  فروش برسد قطع به  یقین  فروش بترانس تغییر شگرفی  خواهد داشت . گفته می شود برخی به  شکل مصنوعی خواهان  پایئن نگه داشته  شدن قیمت  سهم  هستند .

دوشنبه 6 آبان:
امروز بازار تقابل و تضاد خبرها را در دل خود داشت  با  قدرت در حال  رصد کردن اخبار و تصمیم  گیری در مورد  آنها بود . از یک  سو خبر های خوب میشنید و از سوی دیگر بورس اطلاعیه های پالایشگاهی ها  را رو می کرد  . این  تقابل زیبا در نهایت  منجر به این  شده  بود که افراد مختلف برخی در بازار فروشنده و برخی دیگر خریدار باشند .
اما  بازار امروز یک  نتیجه  جالب داشت و این  که  پالایشگاه ها  کمی از کل بازار دور شدند و باقی بازار مسیر بهتری را  نسبت  به  پالایشگاهی ها طی می کرد . تو گویی چاقوی بورس برای انها  تیز شده  بود که  سر صبح و قبل از بازار این  چنین انها  را  شکنجه  اطلاعاتی می دادند .
بازار امروز ان  شدت  منفی روز قبل را نداشت و حتی برای لحظاتی به  کانال 71 هزار نیز سقوط کرد اما این  مورد نیز به خوبی جمع و جور شد  . دلیل بهتر شدن وضعیت  بازار بی دلیل  نبوده و علت  داشته  است  .
خبرهای خوب که در صدر انها  اظهار نظر رئیس جمهور در مورد  بازار سرمایه  بوده و  در کنار ان بستر مناسب رسیدن  قیمت ها  به  کف قیمتی ، برخی گزارش های مناسب  و ...  که   باعث جمع  شدن  برخی صفوف فروش  و حتی مثبت شدن بازار شد اما از ان  سو بورس هم  بیکار نبود و قبل از آغاز بازار چنان شوک  220  ولتی را  به  گروه  پالایش وارد کرد  که  آنها که تازه از شکنجه موجودی های پایان  دوره و اول دوره  خلاص شده  بودند باردیگر با این  خبر شوک  زده شد  و در نهایت  جو بازار را  این  طور رقم  زد که اکثر شرکت ها  تمایل به  برگشت داشتند جز گروه  پالایش ...
البته  بازار امروز یک خصوصیت  بارز داشت و ان هم این که هم خریدار و فروشنده هر دو ترس را در دل خود داشتند و با  قدرت عمل نمی کردند . این  خاصیت  احتمالی بازار روز های اتی نیز هست تا خبر محکم  و قوی برسدو  بتواند  شوک در مانی را در بازار داشته باشد  .
به عنوان  مثال  تحولی در نرخ خوراک  پتروشیمی ها ، بهره  مالکانه و یا از همه مهم تر تحولات  اقتصادی و  سیاسی بتواند  یک  شوک  را  به  بازار وارد  کند . این  شوک  هم می تواند منفی و هم مثبت  باشد  و لی امیدواریم  مثبت بوده  باشد اما در نهایت  شوک  منفی تنها می تواند  شاخص را  تا بدترین  شرایط تا  69600 و 700  کم کند و شوک  مثبت نیز توانایی رشد بیش از 83 هزاری را ندارد .
در بازار امروز شاهد برخورد خودروییها به سطوح حمایتشان و برگشت روند قیمتی سهام خودرویی بودیم فعلا خودروسازها تحت تاثیر چشم انداز مثبت سال 93 مورد توجه بازار قرار گرفته اند. اما  امروز اقای وزیر نیز در این  وضعیت بی تاثیر نبود . دیروز دو خبر دشتیم  که  یکی مذاکره  مجدد و جدی پژو با ایران و دیگری صحبت های مهم نعمت  زاده  که  به نظر میرسد اب پاکی را  روی دست همه ریخت و امروز خودرویی ها  را از جا  بلند می کند  . نعمت  زاده  تاکید کرد کاهشی در کار نیست و حتی ممکن است  یک  افزایش نرخ نیز داشته  باشند . همچنین ایشان  تاکید کرد از این  پس نرخ خودرو  نیز با ارز ازاد محاسبه می شود .
امروز خبر برگشت مالیات بر ارزش افزوده پالایشی ها باعث جو منفی سهام این گروه شد البته بنا بر گواه مدیران این شرکتها این مالیات در قالب یارانه دریافت شده و این امر اثرات مالی بر پالایشی ها ندارد اما جو روانی منفی و فشار فروش سبب شده تا پالایشگاه ها این روزها حال و روز خوشی نداشته باشند. 
امروز با مدیران  ارشد یکی از پالایشگاه  ها  صحبت  شد گویا در اکثر پالایشگاه ها  این موضوع در حساب ها  منظور شده اما  شاوان و شراز تقسیم  سود داشته و این موضوع  را  لحاظ نکرده اند که  به نظر میرسد احتمالاً با  شفاف سازی این  شرکت ها باردیگر بازار به  انها  روی خوش نشان  دهد .
پالایش نفت بندرعباس باز هم در قیمتهای 1500 تومانی ارام گرفت فعلا روند شبندر نوسانی دنبال خواهد شد نه انتظار افت بالایی داریم نه انتظار رشد قیمتی بالایی بوند متعادل این روزها در پیش روی شبندر خواهد بود
شایعات خوراک 13 سنتی برای پتروشیمی های گازی سبب شده تا این روزها حال و روز پتروشیمی ها چندان مناسب نباشد االبته این نرخ خوراک از سوی شرکتهای پتروشیمی تکذیب میشود پتروشیمی هایی که خواهان خوراک 6 سنتی میباشند. امروز حتی سردار دقیقی نیز بر نرخ  6 سنت  تاکید کرد.
امروز شیران با عبور از قیمتهای 3600 تومانی راه خود را برای رسیدن به سطوح قیمتی 3800 تومانی هموار ساخت شیرانی که پتانسیل تعدیل مثبت عایدی و افزایش سرمایه را داشته به خصوص افزایش سرمایه 100 درصدی از محل سود انباشته که میتواند سبب رشد قیمتی خوبی در شیران شود
اما حمایت 2600تومانی مانع افت بیشتر زاگرس شده و این سهم با برگشت روند قیمتی همراه شد زاگرشی که صورتهای مالی 6 ماهه خوبی را ارائه نکرده است و تعدیل مثبتش بعید به نظر میرسد برای زاگرس انتظار نوسان قیمتی در سطوح 2600-2800 تومانی را داریم. البته  زمزمه های شرایط خوب قیمت متانول  و رشد مجدد ان نیز باعث توجه  به  سهم  شده است .
امروز پتروشیمی جم که خوراکش هم به صورت مایع میباشد و هم گاز با نوساناتمثبت به سطوح قیمتی 1900 تومانی بازگشت پتروشیمی جمی که پتانسیل تعدیل مثبت عایدی خوبی داشته اما همه  به امید روزها و ماه های اتی هستند  که  سهم  به  ظرفیت اسمی خود نزدیک  شود .
امروز مپنا هم رشد قیمتی را تجربه کرد مپنا به زودی بخشی از افزایش سرمایه خود را اجرایی خواهد کرد همچنین شنیده میشود با پذیرش نیروگاه عسلویه در یک ماه اینده شاهد عرضه سهام نیروگاه عسلویه در بازار فرابورس خواهیم بود . در مورد  مپنا  خبرهایی از حضور یک حقوقی بانکی که  پیش ازاین نیز در سهامداری شرکت بوده خبر می دهد  . در سوی دیگر برادر او یعنی کنتور نیز می تواند  به  لطف حضور مپنا در ترکیب او مثبت  باشد . شنیده می شود این دو سهم در یک پروژه در تاجیکستان  با هم همراه  شده اند .
در گروه  سنگ آهن  شایعه تعدیل خوب کچاد  و پوشش مناسب او  به  گوش میرسد . دیروز طرحی مطرح  شده  که  برای سال های بعد عوارض صادرات  گندله کاهش داشته و عوارض سنگ  خام  صادراتی رشد کند که خبر خوبی برای گروه  سنگ  آهن است . در این  گروه  البته خبر جدی این  است که  برخی باردیگر بحث بهره  مالکانه  را مطرح  کرده اند و دلیلی عدم ارائه  گزارش سنگ  اهنی ها ازاین بابت  است  که  جلسات  با  فولادی ها  برای نرخ های جدیدی برگزار شود و سپس این  موارد برای بازار شفاف شود از همین  رو هر لحظه ممکن است اخبار خوب و بد خاصی ازاین  گروه  برسد  .
در گروه ساختمان برخی شایعه  کردند  که به  زودی یک  بازی نوسانی دیگر روی این  گروه  آغاز می شود و شاید ثفارس گزینه  بدی نباشد اما  باید کمی در مورد  شرکت و سایر شرکت های گروه  صبر کرد .
شایعه  تعدیل مثبت  برخی زیر مجموعه ها ، تعدیل مطمئن  سود خراسان ، زمزمه  صادرات  مثبت  متانول طی ماه  گذشته  و از همه مهم تر پوشش 121 میلیارد تومانی در فروش سرمایه  گذاری ها عواملی برای توجه مجدد بازار به  پارسان  شده است . بارها  تاکید شده که مجمع اوایل بهمن نفت و گاز پارسیان با تقسیم  سود  2000 ریالی همراه می شود. امروز البته  خبرهای پالایشگاهی فشار بر پارسان را  بیشتر کرده  بود اما  سهمی که تقسیم  سود خوبی دارد  به نظر نمیرسد در قیمت های 10500  ریال ریسک  آنچنانی داشته  باشد .
سه شنبه 7آبان :
امروز بازار عزم خود را جزم  کرده  بود تا  باردیگر با  قدرت  به سمت  قله  74 هزار حمله کند تا  قله های قبلی خود را  باردیگر فتح  نماید  . او  یک  باردو یا  شاید بیشتر در مصاف با این  قله ناکام  مانده  بود اما این  بار با خالی کردن  فروشندگان در چند روز گذشته  با حرکت  قوی تری به سمت 74 هزار گام  برداشت اما  یک  چیز در ان  عیان و نهان  بود که ان  قدرت و عطش روز های قبل در چهره  بازاردیده نمی شد  .
البته این  بی عطشی و ترس ناشی ازاین  است  که  سهامداران نیز می ترسند  که  این ریسک هایی که در بازار مواجه هستیم سر باز زده و باردیگر بازار را ازار دهد اما  به هر حال  بازار مثبت دیروز تلاش این چند روز حقیقی و به خصوص حقوقی ها  بود که حسابی فروشندگان  دو دل ، ترسو و بعضا ً افراطی را از سهم ها  پیاده  کرده و با  خیال  راحت حالا  به  زیر سهم ها  زده و بازاررا  مثبت می کند  . البته  امروز همه  به  دنبال خبرهای مثبت می گشتند اما  تک و توک  خبرهای مثبت  پیدا می شد  و بیشتر جو بازار بود که  سهم ها  را  صعودی کرده  بود .
نباید خیلی هم  جو زده  شدو گفت که  بازار فرار کرده و حرکتش آغاز شده  به نظر میرسد بازار با  صعودی نرم حرکت می کند و بازهم در قیمت های بالاتر با  فشار عرضه مواجه می شود و امروز نیزدیدیم  که این  طور بوده  . شاید در مقطع  6 ماهه  دوم  شرکت هایی که  وضعیت  بنیادی بهتری دارند و همچنین  شرکت هایی که از نظر مجامع در شش ماهه  دوم هستند  بیشتر مورد توجه قرار گیرند  . دقت  کنید  بازار دیگر بی محابا به  سهم ها  حمله نمی کند . بی محابا  سهم نمی خرد و از این  پس چشم های بیدار بازار بیدار تر و تحلیلی تر عمل می کند چرا که  قیمت ها  به نقاطی رسیده اند که  دیگر جای اشتباه  را  باقی نمی گذارد و نمی تواند  در این  شرایط هر سهمی را  به هر قیمتی خرید  .
در بازار امروز شفاف سازی لیدر پالایشگاه های یعنی شبندر در خصوص عدم تاثیر پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و عوارض 1 درصدی بر سود زیان این شرکت و تکذیبیه تلویحی بقیه پالایشیها باعث روند مثبت و احیا شدن پالایشی ها شد پالایشگاه هایی که این روزها اسیر دست نوسانات و خبرهای روزانه شده اند.
ورود بانک پارسیان به ترکیب سهامداری باما و خریدهای روزانه در این سهم باعث صف خرید در باما شده است بامایی که در صورت شکست مقاومت 1200 تومانی جای رشد قیمیت تا سطوح 1400 تومان را خواهد داشت سود 180 باما میتواند تا پایان سال در سطوح 200-220 تومان قرار بگیرد
شایعات مثبت حول و حوش کگل در خصوص تعدیل مثبت عایدی و افزایش سرمایه و رساندن سرمایه خود به سطوح 1500 میلیارد تومان نتوانسته این سهم معدنی را مثبت نماید قیمت و پی بر ای بالای سهم مانع از رشد قیمتی سهم میشود . البته  وضع  عوارض در بلند مدت  برای انها مناسب است  اما  زمزمه هایی از جلسات  فشرده  انها  با مدیران  فولادی و ایمیدرو  به  گوش میرسد  .
امروز وصندوق در سطوح قیمتی 680 تومان به تعادل رسید تنها مجوز افزایش سرمایه این شرکت میتواند رشد بیشتر را برای این هلدینگ پتروشیمی رقم بزند منابع داخلی شرکت وعده افزایش سرمایه تا پایان پاییز را میدهند. طبق برخی خبرها وصندوق طی روزها و هفته های اتی بحث افزایش سرمایه  100% را  به  بازار اعلام می کند که از محل سود فعلی در مجمع تامین می شود و درواقع  اورده است 
تکذیب نرخ گاز 13 سنتی برای صنایع پتروشیمی و صحبتهای مدیرعامل ملی پتروشیمی در خصوص احتمال ارائه نرخ گاز 10 سنتی از سوی این شرکت به وزارت نفت و میانگین گیری با نرخ 6 سنتی مورد نظر پتروشیمی ها باعث راحت شدن خیال پتروشیمی ها شد.
شایعه  نرخ خوراک  13 سنتی به  طور کلی تکذیب شده و بازهم  تاکید می کنیم  هم نظر شرکت ها و هم شرکت ملی پتروشیمی روی ثبات  نرخ  و در حد منطقه  بودن ان  است که  بحث 6 سنت  مطرح است  و در بدترین حالت  به نظر 8 سنت  باشد  که  معادل 2000 ریال  خواهد بود و البته  تاکید می کنیم  این  بدترین حالت  است  . به نظر کل گروه  به  زودی روی نرخ  6 سنت  توافق کرده و این ریسک  از سر این  گروه  برداشته می شود .
در این گروه 3 شرکت  پتروشیمی تبریز، ماورن و شازند در بورس کالا  با  هجوم  سنگین خریداران برای محصولات  خود مواجه  بودند  . به دوستان  توصیه می شود مارون و به خصوص شازند  را  زیر نظر داشته  باشند .
دیروز در مورد  پتروشیمی خراسان  صحبت کردیم و بازگشایی او گویا  به  شفاف سازی پیرامون نرخ خوراک گاز منوط شده  بود که ارائه داد   و با  صفر تابلو باز شد . خراسان نرخ  13 سنت  را تکذیب کرد و البته  گفت اگر 13 سنت  با دلار مبادله ای اعلام  شود سود  شرکت  15% کاهش خواهد داشت .
امروز نفت پارس پس از تعدیل مثبت سنگین بالای 70 درصدی سود سال 92 با بازدهی 23 درصدی و صف خرید به بازار بازگشت انتظار رشد بیشتر عایدی شنفت و رشد قیمتی این سهم تا سطوح 3200 تومانی را داریم. از سود و صف خرید این  سهم  بیش از همه ونیکی سود می برد .
مپنا را که بارها در سطوح قیمتی 700-720 توماین توصیه به خریدش داشتیم امروز با صف خرید سنگین به سمت قیمتهای 780-800 تومانی رهسپار شده است مپنایی که با تاکید وزیر نیرو مبنی بر عرضه نیروگاهایش میتواند شرایط خوبی را تجربه نماید همچنین شنیده میشود یک نیروگاه دیگر به این شرکت بابت بخشی از مطالباتش تحویل داده خواهد شد تا  واگذار کند  . البته  امروز شایعه مذاکره  مپنا و یکی از نیروگاه های ان  برای صادرات  برق به  پاکستان نیز جدی شده است  .
گفته می شود  قرار بر این  است که مپنا  نیروگاه  را  بسازد و سپس واگذار کند .
در گروه دارو جابر کمی بهبود قیمتی داشت  اما نه خیلی . طی 3 سال  گذشته  معمولاً بیش از 60% فروش جابردر نیمه دوم  سال و در واقع عمده  سود  شرکت در نیمه دوم  سال محقق می شود  این که سهم در 6 ماهه اول تعدیل زده است خود جای بحث جدی دارد . سهم  رشد فروش بسیار خوبی داشته  است  و به نظر میرسد دیروز او مورد  ظلم  بازار در بازگشایی واقع  شد .
در بازار امروز فولاژ توسط برخی سهامداران بالا  کشیده  شد  و صف خرید شد . به نظر سهم  کمی بتواند  بالای 4000 ریال  قرار گیرد  .
حفاری هم  این  روزها  مثبت  بود . این  سهم هنوز بودجه و پیش بینی درامد نداده است و گفته می شود  بحث بر سر تسعیر ارز است که هم  هزینه های مالی  و هم درامد  شرکت  را افزایش می دهد .
در نماد  بموتو نیز به نظر میرسد منفی های فردا  با این  گزارش تا  حدودی بهتر شود .
امروز بترانس هم  صف شد  . صف شدن  سنگین  مپنا این  سهم  را  نیز به دنبال  خود کشاند . دقت  کنید  بخث 2000 دستگاه ترانسفورماتورهای قدرت شوخی نیست  و اثرات  بسزایی در سود  شرکت دارد .

چهار شنبه 8آبان :
امروز بازار سرمایه  کار خود را در حالی آغاز کرد که  فشار فروش در روز های قبل کم  شده  بود و بازار نیز در قیمتهای خوبی خود را  برای کف سازی بسته  بود . او  منتظر تیک اف  بوده  و کمربند ها  را نیز سفت و محکم بسته  بود اما  این  چیزی که مد نظر بازار بود  رخ نداد  و فقط برخی شرکت ها  پرواز کردند . به  وضوح مشخص است که تمرکز بازار روی گروه های بنیادی محور بیشتر شده  . تحلیل گران  نقش غالب تری را در بازار پیدا کرده اند و به عنوان مثال  کمتر با  شایعه ، حرف و جو سهم می خرند . حقوقی ها نیز در بازار بیشتر فعال  شده و قیمت ها  را حالا  جذاب تر می بینند.
در حال حاضر ترس ریخته اما  برای رشد نیاز به  یک  محرک قوی وجود دارد چیزی که  بازار را به  سمت جلو هل دهد . در حال حاضر چنین مواردی دیده نمی شود . و نه تنها دیده نمی شود بلکه  صحبت هایی از کاهش نرخ  دلار و تحولات  ارزی و ریالی نیز کمی ذهن  بازار را درگیر  خود کرده است  .
اما در روز های پیش رو  به نظر میرسد بازار در اکثر گروه ها  نه خیلی مثبت و نه منفی حرکت  کند و شایددر یک  هفته  3 روز مثبت و دو روز منفی را  شاهد  باشیم  .
اما  یک  رویداد جدید در انتظار بازار است و بازار پس ازتوفان گزارش ها  به  قدرت  اخبار ، تحولات  سیاسی ، چشم انداز اتی و گزارشات  را بررسی می کند و با این دید  سهم می خرد . بازار سعی دارد  به  سراغ  سهم های برود که  ظرفیت خالی برای رشد دارند و یا از برداشته  شدن  تحریم  سود می برند و در بازار رشد انچنانی نکرده اند . این  شرکت ها  بیشتر مورد توجه  بازاردر میان مدت  فعلی  خواهد بود . البته  روشن بودن چشم انداز مهم ترین عاملی است  که  به  رشد بازار کمک خواهد کرد .
به عنوان  مثال  بحث تحریم و برداشته  شدن  ان و ورود دلار ها و سرمایه های خارجی به  کشور از عوامل موثر این  موضوع است  . دقت  کنید  باید در بازار به  دنبال  سهم هایی گشت  که از این  مختصات  سود می برند . حال  ممکن است  4 ماه  بعد  نتیجه  بدهند  یا  یک  سال  بعد اما  با کمی صبر می توانند  بازدهی مناسبی را رقم  بزنند .
این روزها خبرهای مثبت در خصوص انعقاد قراردادهای جدید دولت با تجهیزاتیها از یک طرف و شایعاتی در خصوص فروش برخی از داراییها توسط برخی از شرکتهای این گروه باعث شده تا بازار توجه ویژه ای به نمادهای تجهیزاتی نشان دهد
شایعات پیرامون اذراب همچنان در حال تقویت شدن میباشد حتی شایعه سود 50 تومانی اذراب شنیده میشود همچنین شنیده میشود اذراب در حال مذاکره با دولت برای حضور جدی تر در پروژه های پارس جنوبی میباشد .
تاکید وزیر نیرو برای فروش سهام نیروگاه ها توسط مپنا از یک طرف و خبرهایی در خصوص برنامه مپنا برای فروش و عرضه 4 نیروگاه خود در بازار فرابورس به همراه عقد قراردادهای جدید برای احداث چند نیروگاه باعث توجه بازار به مپنا شده است . برخی معتقدند که  مشخص شدن  و قطعی شدن  قیمت  برق صادراتی خبرخوبی برای مپنا  بود و به خصوص روی قرارداد  پاکستان  . بر اساس قراردادی که روز گذشته بین ایران و پاکستان امضا شده تا سه سال دیگر 1000 مگاوات برق از ایران به قیمت 8 تا 11 سنت به ازای هر واحد به پاکستان صادر می شود.  این  نشان  می دهد  مجموعه هایی مانند غدیر، پاسارگاد  و برخی دیگر بی دلیل به  دنیال خرید نیروگاه نیستند . با این  صفوف خرید برخی گارد مپنا  را حرکت  به  سمت 9000 ریال می دانند .
حفاری شمال هم امروز مدتی را مهمان صف خرید بود حفاری که پتانسیل رشد عایدی تا سطوح 120 تومان و رشد قیمتی تا سطوح 720 تومانی را دارا میباشد  و ازاین  سهم  نیز در روز های بعد در مورد  رشد فعالیت های او  بیشتر خواهیم  شنید .
گزارشات تعدیل مثبت سنگین دیروز دو شرکت دارویی در کدال باعث توجه سهامداران به نمادهای دارویی شد دارویها همچنان با دید پاییز و گزارشات 9 ماهه با پتانسیل تعدیل مثبت و رشد قیمتی همراه هستند.
امروز گروه دارویی سبحان در سطوح قیمتی 670 تومان به تعادل رسیده و با نوسانات مثبت همراه شد دسبحا میتواند به قیمتهای 700 تومانی بازگردد سهمی که احتمالا تعدیل مثبت خود را در گزارش 9 ماهه اعمال خواهد کرد
اما دارویی فارابی که پتانسیل تعدیل مثبت بیشتر را در طی گزارشات اتی خود دارد همچنان در سوطح قیمتی 1800-2000 تومان در نوسان میباشد خرید سهم در محدوده قیمتی 1800 تومانی و فروش سهم در سطوح قیمتی محدوده 2000 تومانی میتواند سود خوبی به همراه داشته باشد
شایعه شده در صورت اعمال تخفیف در خوراک پتروشیمی های زیر مجموعه هلدینگ خلیج فارس این سهم به سود 400 تومانی خواهد رسید این شایعات در کنار خریدهای حقوقیها باعث شده تا فارس امروز با صف خرید سنگینی همراه شود بازار اعتقاد بر فارس 2000 تومانی تا پایان سال دارد
پالایشی ها نیز با عرضه های سنگین مواجه  بوده و خود رااز بازار جدا کردند . در بازار امروز فشار روی گروه  پالایش زیاد بود . امروز گزارش شبریزنیز امد  که خبری  ازتعدیل نیست  اما در بازار شایعه  شده  شبریز از محل پتروشیمی تبریز با  رشد سود مواجه  است  که  باید پیگیر شویم  ببنیم  این  موضع  صحت دارد  یا خیر ... به هر حال  این  روز ها  محصولات  پتروشیمی تبریز در بورس کالا  بسیار ارزشمند  شده و این  خبرخوبی برای سهم است  .
در مجموع نمی توان  خیلی دل بست و به نظر مثبت های این گروه برخی را  مجاب به  فروش  سهم  نماید . در این  گروه شنیده  شده  مجلسی طرح  تحقیق تفحص از این  گروه  را  آماده  کرده است  که جالب توجه نیست و البته یکی از ایرادات حضور شخص حقیقی در این گروه است  .
امروز عرضه های بسیار سنگین در نماد بانک صادرات این سهم را قبل از رسیدن به سطوح قیمتی 120 تومانی با توقف و عرضه همراه ساخت روند اتی صادرات بستگی به حمایتهای حقوقیها از این سهم دارد که  بعید است  .
یک بار دیگر نیز در مورد  مخابرات گفته  بودیم که  سهم  بازدهی به  بازار بدهکار است و دیر یا  زود  باید ان  را  پس بدهد . پی به ای 5 نیز 2 واحد  از پی به ای بازار عقب تر است  و این  صنعت  به نوبه خود ریسک  آنچنانی ندارد . اما  دعوای سازمان  نتظیمات و مخابرات  به کدال  کشیده  شده است که سازمان  تنظیمات  از عدد 655 میلیارد تومان  برای برگشت  به  حساب ها  صحبت می کند و مخابرات  نیز سازمان  را مرجع  قیمت  گذاری نمی داند .
این  سهم  برای خود  وزنه ای محسوب می شود و امروز به همین دلیل که  رد کرده  بود این مصوبات  را مثبت  شد اما  باید کمی مراقب بود  . هر چند مخابرات با این  قیمت و سود برای نگهداری ریسکی ندارد .
در گروه  فلزات  فملی جز سهم های آینده دار است  . فملی جز شرکت هایی بوده  که  افت  فروش  و سود داشته  است  اما جای جبران  دارد . این  سهم  برای نوسان  گیری مناسب نیست اما حقوقی ها و صندوق ها و میان مدت ها می توانند  سهم  را در حال حاضر با  قیمت های 3600 و 3700  ریال خریداری کرده  و درواقع با کسر سود مجمع در آتی و سود فعلی و اتی سهم  در حال حاضر با  ی به ای 4 در حال معامله است  .
در این  گروه عدم  انتشار گزارش سنگ  آهنی ها نیز جالب توجه است   که  پای بهره  مالکانه در میان  است  .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.