خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

آخرین برگ بازی شرکت ها رو شد؟!

معاملات امروز بورس با رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومت ....                

 

 

معاملات امروز بورس با رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومت روانی 90 هزار واحدی قدری با اصلاح قیمت ها و کاهش سرعت حرکت قیمت سهام در مدار صعودی، پایان یافت.
با اتمام ساعات معاملات روز دوشنبه 92.10.16 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 2 واحد کاهش به رقم 67438 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 841 واحد افت عدد 166160 واحد را تجربه کرد. شاخص کل بورس نیز در روز جاری با 144 واحد کاهش به رقم 89355 واحد رسید.

همچنین در این روز بانک پارسیان با 52 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با 116 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.


شاخص فرابورس نیز با 8 واحد افت به رقم 858 واحد رسید.


در این شرایط امروز سهامی ذوب آهن اصفهان با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی جم با 3 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم 5145 میلیارد ریال رسید.


به گزارش بورس نیوز، معاملات امروز بورس با رسیدن شاخص کل به محدوده مقاومت روانی 90 هزار واحدی قدری با اصلاح قیمت ها و کاهش سرعت حرکت قیمت سهام در مدار صعودی، پایان یافت.

سهام گروه پتروشیمی امروز همچنان در انتظار تعیین تکلیف نرخ خوراک معامله شد و اکثر نمادها در مدار منفی قیمت ها قرار گرفتند.


این روند در حالی بود که دیروز کمیسیون صنایع و معادن مجلس نرخ 15 سنت را برای هر مترمکعب گاز مصرفی پتروشیمی ها تعیین کرد، هرچند برای تصویب نهایی این موضوع بایستی منتظر اعلام نظر کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس ماند.

اما مهمترین نکته مطرح پیرامون این موضوع آن است که دولت به دلیل کسری بودجه و در راستای کسب درآمدهای خود تمایلی به ارایه برخی تخفیف ها و مزیت ها به صنایع مختلف ندارد و قصد دارد بیشتر به دنبال حفظ حاشیه سود خود باشد تا سود صنایع؛ چراکه واگذاری های دولت نیز در گروه پتروشیمی تا حد زیادی انجام شده است.


و اما رسیدن به محدوده مقاومت روانی در شاخص کل طی روز جاری، در صنایع مختلفی به اصلاح قیمت ها منجر شد. گروه مخابرات، انفورماتیک، تجهیزات و نیز ساختمانی از جمله مواردی بودند که با روند اصلاحی قیمت سهام خود همراه شدند. البته در گروه تجهیزاتی قیمت سهام شرکت ها به دلیل عدم قابلیت اتکا به پیش بینی ها، بیشتر با انتشار اخبار و شایعات جدید حرکت دارند. بطوریکه با تکذیب و یا عدم تأیید خبرها و شایعات موجود، روند این قبیل سهام می تواند چرخش 180 درجه ای را مشاهده کند. در این گروه "فاذر"، برخلاف روند پرقدرت قیمت سهم و حجم بالای تقاضای خریداران همانند دو روز گذشته، امروز نتوانست به حرکت خود ادامه دهد. تا جایی که در پایان معاملات روزانه، سهامداران این مجموعه تجهیزاتی به صف فروش حدود 2.5 میلیونی نشستند.


در گروه ساختمانی نیز عرضه های سنگین سهام همانند روز گذشته ادامه یافت. اهالی تالار علت معامله اکثر قریب به اتفاق سهام این گروه در آستانه منفی حداکثری قیمت ها را رشد قابل توجه و نیاز به اصلاح آنها می دانند.


افزون بر اینکه، سرمایه گذاران به دلیل آنکه شرکت های ساختمانی در پرداخت سودهای تقسیمی خود زمان زیادی را صرف می کنند، تمایل چندانی برای حضور در مجامع آنها ندارند.


اقبال به سهام سیمانی ها نیز در حالی امروز دوباره به اوج خود رسید که یکی از دلایل وجود این تقاضای خرید، انتظار برای برقراری تعادل و افزایش قیمت فروش انواع محصولات سیمانی به نظر می رسد. جدا از اینکه انتظار می رود گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت های مذکور نیز مناسب باشد. در نتیجه، طی معاملات روز جاری سهام سیمانی ها در اکثر نمادها تا آستانه مثبت حداکثری قیمت ها رشد کردند.


فعالان تالار شیشه ای در گروه بانکی نیز تنها به سهامی بیشتر اقبال نشان می دهند که خبرهای جدیدی پیرامون آنها مطرح است. به عنوان مثال، بانک پارسیان تحت تأثیر اخبار موجود در خصوص فروش بلوکی سهام آن توسط گروه ایران خودرو و زیرمجموعه هایش و نیز برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، امروز با پایداری صف خرید حدود 53 میلیون سهمی معاملات خود را پایان داد.


سهام "وگردش" نیز به دلیل تصمیم مدیریت آن برای سرمایه گذاری در صنایع مختلف همچون بیمه، روزهای پراقبالی را همزمان با رشد قیمت سهام و عدم واگذاری صف های میلیونی خریداران سپری می کند.


امروز سقف قیمتی قبلی لیدر خودروسازان نیز شکسته شد و سایر نمادهای گروه به دنبال "خودرو" با رشد قیمت همراه شدند. هرچند ادامه این نوسان مثبت بستگی زیادی به معاملات سهام در نماد مذکور دارد.

با عبور قیمت سهام ایران خودرو از سقف قیمتی، حجم بالای عرضه ها در نمادهای خودر

ویی از سوی خریداران به راحتی جذب شد.


قطعه سازان هم با ارایه گزارش های عملکرد مناسب امروز نیز گروه خودرویی را در مدار صعودی قیمت سهام همراهی کردند.

در میان نمادهای معاملاتی صنعت فلزات اساسی هم تحت تأثیر چشم انداز روشن قیمت های جهانی اقبال نسبی به سهام شرکت های فعال آن در بورس قابل مشاهده بود. هرچند برخی ابهامات حاکم بر این حوزه همچون نرخ دلار و نیز روند واردات محصولات فلزی و فولادی همچنان مرتفع نشده است.


در این شرایط وزیر صنعت دستورالعمل جدیدی برای قیمت گذاری تولیدات شرکت ملی مس و نحوه عرضه داخلی آن صادر کرد و تا براساس این دستورالعمل قیمت گذاری ها بر مبنای ارز آزاد خواهد بود که این امر می تواند قیمت مس داخلی را بالاتر از قیمت های وارداتی قرار دهد. هرچند برای بررسی دقیق تر آثار واقعی ناشی از آن بر عملکرد "فملی" بایستی منتظر روشن شدن ابعاد این دستورالعمل بود.

در گروه سرمایه گذاری نیز بر مبنای توقعات موجود از مطلوب بودن عملکرد 9 ماهه شرکت های زیرمجموعه خود، اقبال خریداران را نظاره گر بودند.


در نتیجه سهم هایی همچون "وصنعت"، "وبشهر" و "ونیکی" با رشد قیمت تا سقف مجاز روزانه همراه شدند.

در این گروه صف خریداران نماد "وبیمه" در حالی عرضه شد که این سهم بحث فروش دارایی های خود را دارد. در نتیجه این واگذاری، بیش از 48 میلیون از سهم مذکور در بورس داد و ستد شد.


به اعتقاد اهالی تالار نکته ای که در شرایط فعلی بازار در برخی تک سهم ها مشاهده می شود، این است که اکثر شرکت هایی که با نوسان شدید قیمت ها همراه می شوند، به صورت عمده اخباری مبنی بر تصمیم برای فروش دارایی های خود را اعلام می کنند. چراکه ثبات فعلی بهای ارز و نیز چشم انداز کاهشی نرخ دلار موجب شده شرکت ها چندان ظرفیتی برای اعلام تعدیل سودآوری از جنبه عملیاتی و رشد قیمت های فروش محصولات خود را نداشته باشند و برهمین اساس به نظر می رسد این قبیل شرکت ها درصدد برآمده اند برگ آخر بازی را برای برنده شدن رو کنند.


چراکه ثبات نسبی اقتصاد شکل گرفته طی چند ماه اخیر موجب شده نرخ رشد سودآوری شرکت ها به شدت کاهش یابد و تنها می توان برای صنایع و شرکت هایی نرخ بالای رشد سود را متصور بود که در آینده اجرای طرح های توسعه ای و افزایش ظرفیت تولید را در برنامه خود دارند که این امر می تواند دلیلی برای نزدیک شدن به پایان بازی برخی سهم ها به ویژه در گروه هایی باشد که برنامه جدیدی در فعالیت های عملیاتی و تولیدی خود ندارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.