خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

فاصله معنی دار ارزش بازار با ارزش ذاتی شرکت های گروه روی


 افزایش قیمت های جهانی فلزات اساسی همچون فلز روی .... 

این امر به طور قطع می تواند موجب اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی شرکت های مذکور شود، به طوریکه در صورت تداوم این روند طی بازه زمانی دو ماه، پوشش کامل سود برآوردی یک سال مالی برای شرکت های فعال در این گروه چندان دور از ذهن نخواهد بود.
افزایش قیمت های جهانی فلزات اساسی همچون فلز روی، شمش سرب و شمش مس و آثار احتمالی مثبتی که این روند صعودی می تواند بر عملکرد شرکت های فعال در گروه سرب و روی بگذارد، موجب شد تا بار دیگر توجه فعالان بازار سرمایه نسبت به سهام شرکت های مذکور معطوف شود، بطوریکه طی روز جاری نمادهای شرکت های فعال این گروه همگی با افزایش تقاضا رو به رو شده اند. از این رو بر آن شدیم تا علل رشد قیمت های جهانی فلزات اساسی و آثار مثبت آن بر وضعیت گروه سرب و روی را از یک کارشناس بازار سرمایه فعال در این حوزه جویا شویم.

در همین ارتباط، هوشنگ ادهمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: فلزات رنگینی که در بورس لندن معامله می شوند به دلیل انرژی بر بودن آنها، ارتباط مستقیمی با روند قیمتی حامل های انرژی دارند. از این رو با نزدیک شدن به فصل سرما و صعود قیمت حامل های انرژی، قیمت جهانی فلزات اساسی نیز افزایش می یابد که به نظر می رسد این امر در کنار کاهش موجودی انبار کالا در بورس لندن و در مقابل آن افزایش تقاضا برای این نوع از محصولات نسبت به عرضه آنها موجب روند صعودی قیمت های جهانی فلزات اساسی شده و از عوامل اصلی اثرگذار بر این امر به شمار می روند.


وی به عامل سوم اثرگذار بر این روند صعودی اشاره کرد و اظهار داشت: معاملات فلزات اساسی در بورس لندن تنها براساس عرضه و تقاضای محصول انجام نمی پذیرد، بلکه برخی از معاملات نیز به صورت معاملات اسنادی انجام می شود که افزایش حجم این نوع از معاملات طی بازه زمانی کوتاه مدت می تواند در حرکت قیمت های فلزات اساسی در مسیر صعودی مؤثر واقع شود.


این مقام مسئول کاهش برداشت و استحصال از معادن را چندان بر روند صعودی قیمت های جهانی فلزات رنگین مؤثر ندانست و گفت: تأثیر این پارامتر بر این روند افزایشی بسیار کم بوده، چراکه فرآیند استحصال از معادن موجود طبق برنامه ریزی انجام شده در ابتدای سال پیش می رود و این امر تحت کنترل مدیران قرار دارد. بطوریکه افزایش قیمت حامل های انرژی و رشد تقاضا برای محصولات نسبت به میزان عرضه آنها جزو عواملی هستند که در حیطه اختیار و کنترل مدیران قرار ندارد و متأثر از هیجانات بازار است.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تداوم این روند صعودی در قیمت جهانی فلز سرب و روی بیان کرد: تداوم این روند به موجودی کالای انبارهای بورس لندن و حجم معاملات اسنادی بستگی دارد. در صورتی که این روند صعودی از وجود تقاضای واقعی مصرف کننده نشأت گیرد، تا زمان وجود تقاضا تداوم خواهد داشت. در غیر این صورت انتظار آن می رود تا تنها طی بازه زمانی کوتاه مدت ادامه داشته باشد.


ادهمی به آثار مثبت ناشی از افزایش قیمت های جهانی فلزات اساسی بر وضعیت سودآوری شرکت های فعال در گروه سرب و روی اشاره کرد و اظهار داشت: این امر به طور قطع می تواند موجب اعلام تعدیل مثبت سود برآوردی شرکت های مذکور شود، به طوریکه در صورت تداوم این روند طی بازه زمانی دو ماه، پوشش کامل سود برآوردی یک سال مالی برای شرکت های فعال در این گروه چندان دور از ذهن نخواهد بود.


وی پیرامون عملکرد شرکت های فعال در حوزه سرب و روی تصریح کرد: اگرچه شرکت های معدنی که نحوه عملکرد آنها به روند جهانی قیمت فلزات اساسی مرتبط است، فشارهای زیادی را متحمل شده اند و در نهایت این امر موجب کاهش برداشت از معادن و کمبود مواد معدنی مورد نیاز آنها شده بود، اما با این حال به نظر می رسد پتانسیل های زیادی در این صنعت وجود دارد که می تواند در صورت وجود تقاضای کافی آزاد شود و موجبات شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت را فراهم کند.


این مقام مسئول در خاتمه گفت: با توجه به اینکه نحوه عملکرد شرکت های مذکور چندان به نوسانات نرخ ارز و واردات قطعات و لوازم یدکی مرتبط و وابسته نیست و صنعت مذکور به عنوان یکی از صنایع ملی کشور و اثرگذار در تولید ناخالص ملی به شمار می رود، می توان چشم انداز مناسبی را پیش روی این صنعت متصور بود. همچنان که فاصله معنی دار ارزش بازار و ارزش ذاتی شرکت های فعال در این حوزه بیانگر پتانسیل های موجود در آنها جهت رشد سودآوری و صعود قیمت سهام آنها است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.