خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

اثرات رشد قیمت های جهانی بر سود "فاسمین"


 با توجه به اطلاعات دریافتی از شرکت، در محصول شمش روی ....
 

با توجه به اطلاعات دریافتی از شرکت، در محصول شمش روی برای شش ماهه دوم سال 92، حدود 25000 تن فروش صادراتی در نظر گرفته شده است.در محصول سرب نیز برای شش ماهه دوم سال 92، 10000 تن فروش صادراتی برآورد شده است.
مقدمه

شرکت کالسیمین در سال 1343 و با سرمایه 50 میلیون ریال به صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسید. در سال 1370 مرکز اصلی شرکت از تهران به زنجان انتقال یافت و شش سال بعد با پذیرش در بورس و اوراق بهادار از سهامی خاص به عام تغییر یافت.


اهم فعالیت های شرکت اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن تغلیظ و ذوب مواد معدنی، ایجاد کارخانه های تبدیلی مواد معدنی و انجام کلیه عملیات بازرگانی در ارتباط با موضوع فعالیت شرکت می باشد.

سرمایه شرکت در سال 1343 معادل 50 میلیون ریال بوده که طی 19 مرحله افزایش، در نهایت در سال 1390 با 120 درصد افزایش سرمایه به 943 میلیارد ریال افزایش یافته است.


ترکیب سهامداران



زیرمجموعه های شرکت



* یکی از زیزمجموعه های مهم "فاسمین" شرکت صنعت روی زنگان است که کالسیمین از طریق این زیرمجموعه بورسی خود اقدام به سرمایه گذاری در شرکت زرمتال معدنچلینگ ثبت شده در کشور ترکیه نموده است. به این صورت که شرکت صنعت روی زنگان با دارا بودن 60 درصد از سهام شرکت آلفا ماشین پویا اقدام به خرید 100 درصد از سهام شرکت زرمتال معدنچلینگ کرده است.


* معادن خریداری شده توسط شرکت زرمتال در کشور ترکیه به شرح ذیل می باشد:

معدن آسارجیک که خاک سرب و روی سولفوره با عیار 7 الی 14 درصد را در خود دارد و مقدار دو میلیون و 500 هزار تن ذخیره خاک معدنی را داراست.


معدن یوزقات که خاک سرب و روی سولفوره با عیار 7 الی 26 درصد را داراست و ذخیره ماده معدنی آن نا مشخص می باشد.


طرح های توسعه ای



* طرح فاز جدید روی دندی "فاسمین" در مهر ماه سال 92 به بهره برداری رسید و به طور سالانه 5000 تن به ظرفیت تولید شمش روی این شرکت اضافه شده است.


* طرح INTEC یکی دیگر از طرح های مهم شرکت کالسیمین است که موضوع آن استحصال ماده معدنی سرب و روی به روش اختصاصی اینتک می باشد.


* تاکنون از مجموع شش میلیون دلار هزینه طرح مبلغی معادل یک میلیون و 400 هزار دلار به شرکت استرالیایی طرف قرارداد پرداخت شده که با توجه به مشکلات به وجود آمده عملیات مربوط به اجرای پروژه طبق برنامه زمان بندی امکان پذیر نگردیده است.


ظرفیت تولید



* شرکت در مهر ماه سال 92 با بهره داری از طرح روی دندی ظرفیت سالانه تولید شمش روی خود را به میزان 5000 تن افزایش داده و در حال حاضر با 131 درصد ظرفیت اسمی خود به فعالیت می پردازد.


* افزایش ظرفیت تولید کنسانتره روی خام و روی پخته برای شرکت اهمیت بالایی دارد چرا که محصول نهایی آنها شمش روی می باشد.


وضعیت تولید و فروش

* به دلیل کاهش قیمت های جهانی فلزات اساسی طی یکسال اخیر و ایجاد رکود در بازار آنها میزان فروش در سال 91 نسبت به سال 90 با کاهش رو به رو بوده است.

* شرکت طی شش ماهه نخست امسال از پوشش مناسبی در تولید و فروش محصولات برخوردار بوده است که همین امر احتمال تولید بیشتر نسبت به بودجه برآوردی را بالا می برد.

* 64 درصد از فروش محصولات در داخل کشور و حدود 35 درصد آن به صورت صادراتی محقق می شود.


وضعیت سودآوری



وضعیت بهای تمام شده



* مهمترین مواد مصرفی "فاسمین" خاک پر عیار و کم عیار بوده که از معدن انگوران تامین میگرددولذا با توجه به محدودیت ظرفیت خاک استحصالی از معدن انگوران ، چگونگی تامین این ماده در سالهای آینده برای شرکت بسیار حائز اهمیت می باشد.


* در خصوص خاک باطله مصرفی نیز لازم به ذکر است شرکت کالسیمین دارای دپوی باطله بوده که این دپو نیز رو به اتمام بوده ، بنابراین تامین خاک باطله در سالهای آتی نیز از نکات قابل توجه این شرکت می باشد.

* همانطور که از جدول فوق پیداست نرخ خرید خاک مصرفی شرکت در سال 92 با رشد قابل توجهی همراه بوده است.

* درصد از مواد مصرفی شرکت به صورت داخلی و مابقی آن که بیشتر مواد اولیه کمکی است به صورت خارجی تامین می گردد.


پیش بینی سود هر سهم

مفروضات تولید

* میزان تولید شرکت برای شش ماهه دوم سال 92 متناسب با تولید محقق شده در سه ماهه دوم سال جاری برآورد شده است.

* لازم به ذکر است، برآورد تولید بودجه ای شرکت به دلیل بهره برداری از طرح روی دندی در نیمه دوم سال جاری با در نظر گرفتن افزایش 2500 تن شمش روی در سال 92 بوده است از همین در برآوردهای کارشناسی نیز این امر در نظر گرفته شده است.


مفروضات فروش

* میزان فروش شرکت در کلیه برآوردها متناسب با تولید محصولات صورت گرفته است.

* با توجه به اطلاعات دریافتی از شرکت، در محصول شمش روی برای شش ماهه دوم سال 92، حدود 25000 تن فروش صادراتی در نظر گرفته شده است.

* در محصول سرب نیز برای شش ماهه دوم سال 92، 10000 تن فروش صادراتی برآورد شده است.


مفروضات نرخ فروش محصولات

* شرکت در بودجه برآوردی خود برای شش ماهه دوم سال، نرخ جهانی هر تن شمش روی را 1900 دلار و با در نظر گرفتن نرخ تسعیر ارز 2800 تومان لحاظ کرده است.

* با توجه به روند رو به رشد قیمت جهانی فلز روی در برآوردهای کارشناسی شش ماهه دوم سال جاری، قیمت جهانی هر تن روی به طور میانگین 1950 دلار و بهای هر تن سرب برابر با 2050 دلار ونرخ تسعیر ارز 3000 تومان در نظر گرفته شده است.


مفروضات بهای تمام شده

* با توجه به عدم تناسب میان بهای مواد مصرفی و مواد مستقیم، بهای تمام شده محصولات با در نظر گرفتن نسبت آن در سالهای گذشته، معادل 50 درصد درآمد فروش شرکت در نظر گرفته شده است.




با توجه به تحلیل ارایه شده سود هر سهم سال مالی 92 "فاسمین" توانایی رشد 40 درصدی نسبت به سال 91 و همچنین افزایش 23 درصدی نسبت به سود برآوردی 164 تومانی در بودجه سال 92 شرکت را دارد.


در پایان یادآور می شود سود برآوردی براساس مفروضات عنوان شده پیش بینی شده است بنابراین در صورت تغییر در هر یک از این مفروضات سودآوری نیز دستخوش تغییر خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.