خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

رابطه توافق ژنو و شفاف سازی "پترول"


 قیمت سهام شرکت های پتروشیمی که در بازار پایه فرابورس .... 

به نظر می رسد علت توجه ویژه معامله گران نسبت به سهام شرکت های پتروشیمی که در بازار پایه فرابورس معامله می شوند، پیشرفت فیزیکی مهمترین پروژه های در دست اجرای آنها باشد.
قیمت سهام شرکت های پتروشیمی که در بازار پایه فرابورس معامله می شوند همچون گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، پتروشیمی ممسنی و پتروشیمی دهدشت حدوداً از اوایل آذر ماه جاری روند رو به رشدی را در پیش گرفتند، به طوریکه روزهای حاکمیت روند منفی در سابقه معاملاتی آنها از ابتدای ماه مذکور تا روز توقف این نمادها در 24 همان ماه، چندان پرتعداد نبوده؛ این در حالی است که نماد معاملاتی آنها در پی روند صعودی حاکم بر قیمت سهام، در تاریخ 24 آذر ماه جاری از سوی ناظر بازار متوقف شد تا این شرکت ها نسبت به ارایه اطلاعات جدید پیرامون علت این رشد قیمتی سهام خود اقدام نمایند.

در این گزارش بورس نیوز علت رشد اخیر قیمت سهام و نیز توقف نماد معاملاتی 9 شرکت فعال در بازار پایه فرابورس را از مدیران آنها جویا شده تا دلایل مؤثر در این امر از منظر آنها مورد بررسی قرار گیرد.


توافق با گروه 1+5 علت رشد قیمتی سهم

مدیر مالی شرکت پتروشیمی ممسنی در بیان علت رشد قیمتی سهام "ممسنی" عنوان کرد: توافق هسته ای ایران با گروه 1+5 و در پی آن خوش بینی های به وجود آمده نسبت به لغو یا کاهش تحریم های اعمالی به ویژه در حوزه نقل و انتقال منابع بانکی، موجب شکل گیری نگرش مثبت فعالان بورسی نسبت به سهام شرکت های پتروشیمی شد که به نظر می رسد بخشی از این رشد قیمتی سهام ناشی از جو روانی حاکم بر بازار و انتظارات مثبت موجود نسبت به شکوفایی صنعت پتروشیمی باشد.


نسترن پور افزود: در صورتی که نتیجه قطعی از اقدامات انجام شده پیرامون کاهش یا برداشته شدن تحریم ها حاصل شود، می توان گفت رشد اخیر قیمت سهام شرکت های مذکور منطقی بوده است. حال آنکه در صورت عدم حصول نتیجه مثبت، این روند صعودی چندان معقول ارزیابی نمی شود. زیرا همانطور که طی انتشار نامه شفاف سازی بر روی سامانه کدال اعلام شد، تاکنون اتفاق خاصی در مراحل اجرای پروژه های در دست اجرای این شرکت رخ نداده است.


بیان علت توقف نماد از زبان مدیری دیگر

مسئول امور سهام شرکت پتروشیمی لردگان نیز در خصوص موضوع عنوان شده نظری برخلاف مدیر مالی "ممسنی" داشت و گفت: به نظر می رسد علت توجه ویژه معامله گران نسبت به سهام شرکت های پتروشیمی که در بازار پایه فرابورس معامله می شوند، پیشرفت فیزیکی مهمترین پروژه های در دست اجرای آنها باشد. چراکه به عنوان مثال، اجرای پروژه راه اندازی خط تولید اوره و آمونیاک "شلرد" تاکنون حدود 30 درصد پیشرفت داشته و پیش بینی می شود حداکثر تا دو سال آینده به بهره برداری برسد.


راددوست به وجود متقاضی کافی برای محصولات اوره و آمونیاک تولیدی این مجتمع در داخل و خارج کشور اشاره کرد و ابراز داشت: با اجرای این طرح روزانه مقدار دو هزار و 50 تن محصول آمونیاک و نیز مقدار سه هزار و 250 تن محصول اوره توسط این مجتمع تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می شود.


هشت نماد منتظر شفاف سازی "پترول"

همچنین مدیر مالی شرکت پتروشیمی دهدشت در این ارتباط اظهار داشت: سازمان بورس و اوراق بهادار علت روند افزایشی قیمت سهام شرکت های مذکور همچون پتروشیمی دهدشت را خواستار شد و در نتیجه نماد معاملاتی آنها از سوی ناظر بازار متوقف گردید.

در پی آن تمامی این شرکت ها به جز شرکت گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان، طی ارسال نامه ای به سازمان بورس نسبت به شفافیت وضعیت سودآوری و پیشرفت پروژه های خود اقدام کردند.


از این رو نماد معاملاتی 9 شرکت پتروشیمی فعال در بازار پایه به دلیل عدم شفاف سازی اطلاعاتی هلدینگ گروه یعنی "پترول" متوقف شده و به نظر می رسد تا زمانیکه این شرکت اقدامی در این خصوص نکند، نماد معاملاتی سهام شرکت های هم گروه همچنان متوقف باقی خواهد ماند.


در پایان، جدول زیر بازدهی قیمتی سهام شرکت های پتروشیمی فعال در بازار پایه را از ابتدای سال جاری تاکنون نشان می دهد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.