خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

فرار سرمایه گذاران در پی رشد قیمت گاز مصرفی پتروشیمی ها

 افزایش این چنینی قیمت خوراک مصرفی شرکت های ....

 افزایش این چنینی قیمت خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی چندان منطقی به نظر نمی رسد، چراکه صنعت پتروشیمی دارای مزیت رقابتی بوده و جهت توسعه اقتصادی کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است.


در پی انتشار خبر ارسال لایحه افزایش پنج برابری قیمت گاز مصرفی شرکت های پتروشیمی به مجلس شورای اسلامی و نیز اعلام نظر مساعد مرکز پژوهش های مجلس نسبت به افزایش قیمت گاز طبیعی مصرفی شرکت های فعال در گروه پتروشیمی از 70 تومان به 325 تومان، بر آن شدیم تا نظر یک مقام مسئول در حوزه پتروشیمی را نسبت به آثار اجرایی شدن این برنامه در وضعیت سودآوری شرکت های مذکور جویا شویم.


در همین ارتباط، دبیر انجمن پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: افزایش این چنینی قیمت خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی چندان منطقی به نظر نمی رسد، چراکه صنعت پتروشیمی دارای مزیت رقابتی بوده و جهت توسعه اقتصادی کشور از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از این رو به نظر می رسد به منظور برخورداری از توانایی رقابت با کشورهای حوزه خلیج فارس بایستی قیمت خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی به صورت منطقی تعیین شود.


مهدوی افزود: قیمت گاز طبیعی مصرفی بایستی در محدوده ای تعیین شود که نه با رشد قابل توجه همراه شود و موجب خروج سرمایه گذاران از این صنعت شود و نه با قیمت های خیلی پایین مقرر شود که باعث سودجویی و ایجاد رانت شود.


وی تعیین قیمت متوسط منطقه را به عنوان مبنایی مناسب جهت قیمت گذاری خوراک مصرفی بیان کرد و گفت: قیمت میانگین خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی حوزه خلیج فارس می تواند به عنوان مبنایی مناسب جهت تعیین نرخ خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی بکار برده شود. چراکه به منظور تأمین هزینه 70 پروژه در دست اجرای شرکت های فعال این گروه که نیاز به سرمایه گذاری 75 میلیارد دلاری دارد، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا بتوان نسبت به جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی موفق عمل کرد.


این مقام مسئول افزود: تثبیت نرخ خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی جهت جذب سرمایه گذاران به سرمایه گذاری در این صنعت در حالی در قانون هدفمندی مجلس عنوان شده که دولت تاکنون به این امر مهم عمل نکرده است.


دبیر انجمن پتروشیمی در ارتباط با آثار افزایش پنج برابری قیمت خوراک پتروشیمی ها در روند سودآوری شرکت های فعال این گروه بیان کرد: اجرایی شدن این برنامه به طور قطع آثار منفی بسزایی بر روند سودآوری آنها در پی خواهد داشت و موجب خروج سرمایه گذاران از این صنعت خواهد شد. همچنان که این امر در شرکت های پتروشیمی استفاده کننده از خوراک مصرفی مایع نیز اتفاق افتاده است.


مهدوی به لزوم بکارگیری برنامه هایی جهتجذب سرمایه گذار به این صنعت اشاره کرد و گفت: شکوفایی این صنعت که به عنوان یکی از مزیت های کشور به شمار می رود در گرو تعیین قیمت منطقی خوراک مصرفی آنهاست.


چراکه سرمایه گذاران به منظور کسب بازدهی مناسب نسبت به سرمایه گذاری در این صنعت اقدام می کنند که تعیین قیمت نامعقول نرخ گاز مصرفی موجب خروج سرمایه ها از این گروه می شود.


این در حالی است که به علت عدم برقراری امنیت اقتصادی در کشور، شاهد تغییر پی در پی تصمیمات اتخاذ شده از سوی دلتمردان هستیم.


وی افزود: با توجه به تمام مطالب عنوان شده و شرایط حاکم بر این گروه و بادر نظر گرفتن دوره برگشت سرمایه 30 درصدی

این صنعت، تعیین قیمت هفت سنت که 2.5 برابر قیمت فعلی است، مناسب به نظر می رسد.


این مقام مسئول در خاتمه با مثبت ارزیابی کردن وضعیت سودآوری شرکت های تولیدکننده اوره، آمونیاک و متانول تصریح کرد: شرکت های مذکور طی سال جاری در حالی سود مناسبی از محل تولید و فروش محصولات خود کسب کرده اند که به نظر می رسد می توان از این محل به منظور تأمین منابع مالی جهت سرمایه گذاری در صنایع پایین دست این گروه اقدام کرد تا بدین ترتیب شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت تمام شرکت های فعال این گروه باشیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.