خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

سرنوشت مبهم سهامداران بیمه دی!!

اخبار متعارض و گزارش های مبهم و منفی از بیمه دی در حالی در ....

 

 

از مبلغ 580 میلیارد تومان پرتفوی بیمه ای پیش بینی شده در حدود 330 میلیارد تومان آن مربوط به قرارداد تأمین اجتماعی می باشد که این قرارداد در تاریخ 30 مهر ماه سال جاری به اتمام رسیده است.
اخبار متعارض و گزارش های مبهم و منفی از بیمه دی در حالی در رسانه ها و سایت های خبری مطرح می شود که نهادهای ناظر در این خصوص سکوت اختیار کرده اند و سهامداران این شرکت با سرنوشت ناخوشایند سرمایه های خود دست و پنجه نرم می کنند.

نماد بیمه دی در 1391.8.24 با قیمت 2680 ریال متوقف شد و پس از نزدیک به 10 ماه در شهریور 1392 بازگشایی شد و جالب این که قیمت این سهم امروز حدود 2300 ریال بوده است که حکایت از کاهش ارزش سرمایه سهامداران دارد و این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که کلیه سهم های موجود در بازار امسال دستکم 100 تا 200 درصد رشد قیمت داشته اند.


شرکت بیمه دی از جمله شرکت های فعال بازار فرابورس در آخرین گزارش حسابرسی شده خود برای سال جاری خبر از پیش بینی سود 270 ریالی داده است که در این بودجه شرکت اعلام کرده پرتفوی بیمه ای این شرکت برای سال مالی 92 مبلغ 580 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.


بنابر گزارش بورس نیوز، این شرکت در آخرین گزارش اعلامی خود به سازمان بورس منتهی به 92.6.31 خبر از پوشش 70 میلیارد تومان از 580 میلیارد تومان پرتفوی بیمه ای پیش بینی شده داده است به عبارت دیگر بیمه دی تنها 12 درصد از رقم مذکور را طی 6 ماهه نخست امسال محقق نموده و بدین ترتیب این شرکت باید طی 6 ماهه دوم امسال رقمی در حدود 510 میلیارد تومان پرتفوی بیمه ای جذب نماید که کاری بسیار سخت و حتی غیر ممکن به نظر می رسد.


اما نکته قابل توجه در صورت های مالی این شرکت در قسمت پرتفوی بیمه ای آیتمی است که در آن رقمی در حدود 330 میلیارد تومان از محل قرارداد بیمه ای کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی پیش بینی شده بطوریکه شرکت اعلام نموده از مبلغ 580 میلیارد تومان پرتفوی بیمه ای پیش بینی شده در حدود 330 میلیارد تومان آن مربوط به قرارداد تأمین اجتماعی می باشد که این قرارداد در تاریخ 30 مهر ماه سال جاری به اتمام رسیده و اگر قرار بر تمدید مجدد این قرار داد می بود می بایست تا نیمه اول آبان ماه این قرارداد دوباره به اجرا در می آمد که تاکنون این اتفاق نیفتاده و خبرها حاکی از خروج کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی از پرتفوی بیمه ای این شرکت می باشد بطوریکه گفته می شود این کانون اقدام به عقد قرارداد با شرکت بیمه ای دیگر نموده است.


از سوی دیگر اخبار رسیده از این شرکت بیمه ای حاکی از آنست که هم اکنون بسیاری از مدیران این شرکت با توجه به مشکلات مالی ایجاد شده بر سر عدم دریافت پرتفوی بیمه ای جایگزین و چالش مالی ایجاد شده در شرکت استعفای خود را به سهامداران عمده و مقامات مسئول اعلام کرده اند.


شایان ذکر است که مدیر عامل این شرکت پس از کش و قوس های فراوان و به واسطه ارتباط رییس وقت بنیاد شهید در سال گذشته با رییس بیمه مرکزی تأیید صلاحیت شد و سرانجام توانست به مسند مدیریت این شرکت بیمه ای قرار گیرد چراکه در آن زمان مرتضی علی حسینی مدیر عامل کنونی این شرکت کارمند رسمی دولت بوده و طبق قانون اساسی نمی توانست در بخش خصوصی مدیر عامل و یا عضو هیأت مدیره شرکتی گردد.


از سوی دیگر طبق آیین نامه 40 شورای عالی بیمه مدیر عامل شرکت بیمه ای باید رشته تحصیلی مرتبط و نیز حداقل 3 سال سابقه فعالیت در صنعت بیمه داشته باشد که وی فاقد چنین شرایطی بود و این موضوع چالش اصلی بین بیمه مرکزی با رییس وقت بنیاد شهید (زری بافان) در تأیید صلاحیت علی حسینی بود.


بنابراین گزارش به هر حال با توجه به گذشته این شرکت و شرایط پیش آمده در حال حاضر انتظار می رود که مسئولین بنیاد شهید و ایثارگران، بیمه مرکزی و سازمان بورس اوراق بهادار کشور وارد عمل شده و به شرایط فعلی این شرکت رسیدگی کنند.


چراکه بیمه مرکزی باید هم اکنون این شرکت را از نظر کفایت سرمایه، توانگری مالی و صلاحیت لازم به جهت اخذ پرتفوی بیمه ای مورد بررسی و تأیید قرار دهد که تاکنون عملاً شاهد واکنشی از سوی این سازمان نبوده ایم.


همچنین سازمان بورس باید بی تفاوت از کنار این موضوع گذر نکرده و صورت های مالی این شرکت را مورد بررسی قرار دهد چراکه وقتی شرکتی در بودجه خود خبر از پرتفوی بیمه ای 580 میلیارد تومانی می دهد و طی 6 ماه تنها 70 میلیارد تومان از آن را پوشش می دهد یعنی این شرکت موفق به پوشش استاندارد بودجه خود نشده است و از میزان 50 درصدی که باید طی 6 ماهه محقق می کرده تنها 12 درصد تحقق یافته است.


سومین نهادی که در این زمینه منفعلانه عمل کرده است، بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد که تصمیم گیری در حوزه شرکت های وابسته و زیرمجموعه را در اختیار دارد و با وجود تغییرات جدی در بانک دی، سازمان اقتصادی کوثر و ... اما نسبت به این شرکت بیمه ای که در یک سال گذشته به سوژه رسانه ها تبدیل شده به سرعت عمل نکرده و مشخص نیست چه برنامه ای برای رسیدگی به شکایات مردم، کارکنان و ذینفعان آن دارد.


لذا به نظر می رسد از آنجاییکه 10 درصد از سهامداران این شرکت در بازار سرمایه افراد حقیقی و خرد می باشند باید هرچه سریعتر سازمان بورس به جهت جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران این شرکت در این موضوع ورود پیدا کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.