خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

بازار بهانه گیر شد!


 با اعمال تحریم علیه 17 شرکت ایرانی از سوی اتحادیه اروپا همزمان با پایان ....
 

با اعمال تحریم علیه 17 شرکت ایرانی از سوی اتحادیه اروپا همزمان با پایان بی نتیجه مذاکرات تیم کارشناسی ایران در پایتخت اتریش، امروز معاملات بازار سهام شروعی قرمز رنگ داشت و موج منفی در فضای تالار شیشه ای به راه افتاد.
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 92.09.23 شاخص بازار اول ( تالار اصلی ) با 793 واحد افت به رقم 64549 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 587 واحد کاهش عدد 160022 واحد را تجربه کرد.
شاخص کل بورس نیز در روز جاری با 820 واحد افت به رقم 85691 واحد رسید.

همچنین در این روز پالایش نفت بندرعباس با 82 واحد افزایش شاخص، بیشترین تأثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 113 واحد کاهش، بیشترین تأثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص فرابورس نیز با 6 واحد افت به رقم 869 واحد رسید.


در این شرایط امروز پالایش نفت لاوان با 1 واحد رشد شاخص فرابورس بیشترین تأثیر مثبت را برجا گذاشت و در مقابل پتروشیمی جم با 3 واحد کاهش آن، بیشترین تأثیر منفی را بر این نماگر در پی داشت.

گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم 5532 میلیارد ریال رسید.


به گزارش بورس نیوز، با اعمال تحریم علیه 17 شرکت ایرانی از سوی اتحادیه اروپا همزمان با پایان بی نتیجه مذاکرات تیم کارشناسی ایران در پایتخت اتریش، امروز معاملات بازار سهام شروعی قرمز رنگ داشت و موج منفی در فضای تالار شیشه ای به راه افتاد.


بدین ترتیب شاخص کل بالاخره تصمیم گرفت پس از رشد اخیر قیمت سهام در اکثر شرکت ها و صنایع، به بهانه موضوع تحریم های جدید و بی نتیجه ماندن مذاکرات وین روند اصلاح قیمت ها را آغاز کند. بطوریکه شاخص کل در این موج اصلاحی 820 واحد کاهش یافت.


هرچند در این شرایط نیز بورس همچنان خریداران خود را داشت و این امر از جهت گیری نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازار سهام حکایت دارد اما این امر موجب گردید طی روز جاری با وجود اخبار پایان هفته قبل، بسیاری از صف های فروش سهام جمع آوری شده و اغلب صنایع معاملات متعادلی را داشته باشند.


در میان صنایع تنها سهامداران صنایع بانکی و خودرویی بودند که بیشترین نگرانی را به دنبال اخبار سیاسی و بحث مذاکرات متوجه خود دیدند و در حداکثر نوسان منفی قیمت ها معاملات سهام را دنبال کردند. هرچند به مدد حضور خریداران، صف های فروش سهام در این دو گروه جمع آوری شد و تنها سهام بانک های دی و حکمت توانستند در سقف قیمت ها معامله شوند.

اهالی تالار موضوع افزایش سرمایه بانک دی و به گوش رسیدن خبرهایی مبنی بر احتمال فروش برخی دارایی ها را علت اصلی این روند مثبت در قیمت این سهم می دانند.


در میان خودروسازان نیز حجم معاملات بالای سهام در آستانه منفی حداکثری قیمت ها رقم خورد و بیشترین سهام معامله شده مربوط به نماد "خساپا" بود؛ بطوریکه نزدیک به 125.5 میلیون از این سهم در بازار داد و ستد شد.

و اما در گروه پالایشی به مدد اعلام برنامه واگذاری سهام "شاوان" به قیمت پایه هر سهم 5744 تومان از سوی سازمان خصوصی سازی، معاملات مثبتی در اکثر نمادها مشاهده گردید. بطوریکه در نماد مذکور صف های خریداران حکمفرما بود و در سایر نمادها نیز با شتاب کمتر معاملات سهام انجام شد.


در گروه تولیدکننده فلز روی نیز با توجه به بهبود نمودار قیمتی آن در بازارهای جهانی و با فرا رسیدن فصل سرما و مشکلاتی که در این دوره در فرآیند استخراج معادن بروز می کند، افزایش تقاضای خریداران سهام مشاهده شد. آنچنان که سهام "فاسمین" در صدر گروه با افزایش قیمت و تشکیل صف های میلیونی خریداران مورد معامله قرار گرفت.

"فسرب" نیز به دنبال آن حرکت کرد و تقاضای خرید سهام در قیمت حداکثری که چند روزی است در این دو نماد شکل گرفته، امروز نیز تداوم یافت.


نزدیک شدن به زمان آغاز اجرای طرح شاپرک و یکپارچه سازی سیستم شتاب در شبکه بانکی کشور، این روزها نگاه برخی سرمایه گذاران را به سهام گروه رایانه ای و انفورماتیک در پی داشته است.


بدین ترتیب سهام چهار نماد "رتاپ"، "رکیش" و "مداران" و پیشتاز آنها "رانفور" در سقف قیمت ها معامله شدند. البته وعده برنامه افزایش سرمایه شرکت خدمات انفورماتیک و محتمل شدن اجرای آن تا پایان سال جاری نیز موجب گردیده، این روزها عرضه چندانی از سوی سهامداران این سهم انجام نشود.


در دیگر سوی تالار، فرا رسیدن زمان برگزاری مجامع سالیانه شرکت های ساختمانی و طرح مباحثی پیرامون فروش برخی دارایی های آنها، فضای مثبتی را پیرامون خرید سهام آنها ایجاد کرده است.


افزون بر اینکه دارا بودن نسبت پایین قیمت به عایدی سهام و بالا بودن میزان تقسیم سود در برخی از شرکت های این گروه، از نکاتی است که اهالی تالار در بیان علل شکل گیری این روند صعودی و افزایش اقبال سرمایه گذاران به سهام آنها عنوان می کنند.


از این رو، سهام گروه مذکور امروز نیز برخلاف فضای منفی حاکم بر کل بازار در سقف قیمت ها همزمان با پایداری صف های متقاضیان خرید سهم معامله شدند.


در صنعت حمل و نقل نیز عدم اعلام برنامه قطعی پیرامون افزایش قیمت سوخت برای سال آتی موجب گردید سهام آنها نیز با اقبال خریداران رو به رو شوند. چراکه عدم افزایش قیمت سوخت مصرفی این قبیل شرکت ها می تواند منجر به پایین نگه داشتن هزینه ها و بهای ارایه خدمات آنها شود. بدین ترتیب سرمایه گذاران در اکثر نمادهای حمل و نقل نیز جهت خرید سهم به صف نشستند.


داغ بودن بحث افزایش بودجه عمرانی کل کشور برای سال 93 نیز همچنان گروه سیمانی را با حضور پرقدرت خریداران سهام مواجه ساخته و این در شرایطی است که علاوه بر موضوع افزایش بودجه عمرانی، تثبیت نرخ دلار و انتظار برای ارایه گزارش های مطلوب از عملکرد 9 ماهه شرکت های سیمانی بر حضور سرمایه گذاران متقاضی سهام دامن زده است.

از این رو در تمامی نمادهای سیمانی به جز دو نماد "سقاین" و "سصفها"، صف های خریداران تا پایان معاملات روزانه نیز پایدار ماند.


سهام شرکت های فعال در صنعت ماشین آلات و تجهیزات نیز با توجه به امکان افزایش تقاضا برای تجهیزات ساخت آنها در پی تسریع در روند اجرای طرح های عمرانی کشور تحت تأثیر رشد بودجه های این بخش برای سال آتی، در اکثر نمادها با اقبال خریداران مواجه شده و تا آستانه حداکثری قیمت ها بالا رفتند.


در مجموع سرمایه گذاران بورسی امروز در حالی معاملات سهام را در موج اصلاحی قیمت ها پایان دادند که به اعتقاد اهالی تالار موضوع مذاکرات اخیر در وین و نیز تحریم های جدید از سوی اتحادیه اروپا بهانه ای برای شروع این فاز اصلاحی در قیمت سهام اکثر شرکت ها و صنایع بود که به نظر می رسد با فرارسیدن زمان تسویه مشتریان اعتباری با کارگزاران در پایان ماه، این روند طی هفته جاری در بورس تداوم یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.