خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

120 درصد بازدهی در بورس


 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز با رشد چشمگیر 76/1 درصدی شاخص ....
 بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز با رشد چشمگیر 76/1 درصدی شاخص کل مواجه بود و به این ترتیب سوددهی بازار سرمایه از ابتدای سال به حدود 120 درصد رسید.


ارزش معاملات روز گذشته حدود 490 میلیارد تومان بود که به رغم کاهش نسبت به روز چهارشنبه، از میانگین هفته‌های گذشته (پیش از مذاکرات) بالاتر بود.


 این مهم نشان می‌دهد ورود نقدینگی‌های جدید به بورس کماکان ادامه دارد که سهامداران را ملزم به احتیاط بیشتر در معاملات می‌کند. البته نقش سازمان بورس در این شرایط خوش‌بینی به منظور کنترل بازار پررنگ خواهد بود. بر این اساس، به گزارش سنا، قرار است عرضه اولیه شرکت نفت سپاهان تا پایان آذرماه انجام شود.
در این میان، گروه محصولات شیمیایی روند منفی روزهای اخیر خود را تغییر داده و مثبت شدند. عدم لغو معاملات «فارس» و مثبت شدن این نماد مهم‌ترین عامل رشد این گروه بود. «تاپیکو» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد.

 همچنین، «پارسان» نیز که سهامداران خود را به مجمع فوق‌العاده به منظور تصمیم‌گیری در‌خصوص افزایش سرمایه دعوت کرده بود جزو نمادهای مثبت اثرگذار بر شاخص کل بود و با صف خرید همراه شد.
از سوی دیگر، گروه فرآورده‌های نفتی روند نسبتا ملایم خود را ادامه داد. «شبندر» که طی انتشار گزارش 6 ماهه خود در روز گذشته 47 درصد پیش‌بینی‌هایش را محقق کرده بود چندان مورد استقبال سهامداران قرار نگرفت و با بیشترین حجم معاملات گروه روز منفی را پشت سر گذاشت.

  در این شرایط، بانکی‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «وبصادر» که به همراه «وپست» تنها نمادهای منفی این گروه بود، بیشترین حجم معاملات را با حضور حقیقی‌ها به خود اختصاص داد.
از سوی دیگر، گروه فلزات اساسی روند منفی چند روز اخیر خود را ادامه داد. گمانه‌زنی‌ها درخصوص افزایش نرخ فروش سنگ آهن اثراتی متقابل بر دو گروه بورسی گذاشته است؛ این تصمیم به رغم آنکه ممکن است گروه کانه‌های فلزی را مثبت کند، اما از طرف دیگر هزینه‌های تولید فولادی‌ها را افزایش می‌دهد و منجر به تشدید کاهش تقاضای فولاد در بورس کالا خواهد شد. «فولاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور پررنگ خریداران حقوقی در اختیار گرفت.
در این شرایط، گروه کانه‌های فلزی روند مثبت خود را با ثبت رشد قابل توجه 7/3 درصدی ادامه داد. «کروی» بیشترین حجم معاملات را با حضور حقیقی‌ها در اختیار داشت. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی روند مثبت خود را ادامه دادند. این در حالی بود که در 2/83 درصد کل معاملات سهامداران حقوقی در نقش فروشنده حضور داشتند.

 به عنوان مثال در نماد «وغدیر» که بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت حدود 90 درصد فروشندگان حقوقی‌ها بودند. مخابرات نیز روند صعودی خود را همراه با عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها ادامه داد.
در این شرایط، گروه سیمانی روند مثبت خود را همگام با بازار ادامه داد. «سفارس» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار گرفت و با صف خرید مواجه شد. خودرویی‌ها نیز روند مثبت خود را ادامه داد.

نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت که حمایت ویژه‌ای از صنعت خودرو کرده است به گزارش خبرگزاری فارس، بر لزوم انجام قراردادها با هدف صادرات تاکید کرده است. وی همچنین خاطر نشان کرده است نیاز به اجرای استانداردهای جهانی صنعت خودرو در ایران کاملا به چشم می‌خورد.

 وزیر صنعت در رابطه با انحصاری بودن صنعت خودرو بیان کرده است: اگر انحصاری نبودن خودرو تصویب شود، نحوه قیمت‌گذاری آن آزاد خواهد شد و دیگر در حیطه اختیارات شورای رقابت نخواهد بود که تلاش‌هایی برای به نتیجه رسیدن این مهم انجام شده است.

 از سوی دیگر به گزارش بورس نیوز، سعید مدنی مدیر عامل سایپا از انجام مذاکرات اولیه با خودروسازان خارجی سخن گفته و استراتژی کلان شرکت را ایجاد روابط گسترده با این خودروسازان دانسته است.

همچنین یکه‌زارع مدیر عامل ایران خودرو نیز عنوان کرده است: «خودرو» از زیان‌دهی خارج می‌شود. وی توسعه همکاری با شرکای خارجی نظیر رنو و مرسدس بنز و افزایش کیفیت و بهره‌وری خودروهای ساخت داخل را از جمله عوامل جبران زیان‌های فعلی برشمرده است.

 به‌رغم چشم‌انداز مثبت این صنعت در سال‌های آتی، کارشناسان بازار سرمایه نظر متفاوتی دارند. به عقیده آنها اگر در تحلیل سهام خودرویی‌ها به سراغ اعداد و ارقام رویم، سودآوری کوتاه‌مدت برای آنها وجود نخواهد داشت و زیان‌های اخیر این شرکت‌ها نیاز به زمان طولانی برای رسیدن به سوددهی واقعی دارد.

از این منظر سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و حتی میان‌مدت توجیه چندانی از نظر اقتصادی در این گروه ندارد. در این میان، «خزامیا» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت و با صف خرید همراه شد که نیمی از فروشندگان را سهامداران حقوقی تشکیل می‌دادند.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «وبیمه» بیشترین حجم معاملات را با حضور پررنگ سهامداران حقوقی در نقش خریدار به خود اختصاص داد و با صف فروش 9 میلیون سهمی مواجه شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.