خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

بورس تهران رکورد خاورمیانه را شکست


 محبوبه مغانی: درحالی که بورس تهران گوی سبقت را از دیگر بازارهای ....
 محبوبه مغانی: درحالی که بورس تهران گوی سبقت را از دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری داخلی ربوده است؛ مذاکرات موفقیت‌آمیز ژنو منجر شد تا این بازار در میان بورس‌ها‌ی خاورمیانه نیز عنوان پربازده‌ترین بورس را به خود اختصاص دهد.

در واقع ارائه یکسری اصلاحیه‌ها از سوی فرانسه و طرح مواضع حداکثری سبب شد تا نشست قبلی ایران و گروه 1+5 در 16، 17 و 18 آبان‌ماه بدون دستیابی به هیچ گونه بیانیه واحدی به اتمام برسد، اما در نهایت در دور بعدی مذاکرات در 29 آبان‌ماه، ایران با گروه 1+5 به توافق رسید.

بر اساس این توافق نامه بود که  برنامه غنی‌سازی ایران سرانجام به رسمیت شناخته شد و قرار است در پی آن نیز به مرور، تحریم‌های موجود در صنعت پتروشیمی، طلا و فلزات گرانبها و همچنین خودرو کاهش یابد؛ مساله‌ای که طی انتشار اطلاعیه‌ای از سوی کاخ سفید نیز مورد تاکید قرار گرفت.
بر این اساس در حالی از آزاد سازی بیش از 45 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران خبرهایی منتشر می‌شود که رییس مرکز پژوهش‌های مجلس رقم دارایی‌های بلوکه شده کشور را 60 میلیارد دلار عنوان کرده است.  با این حال در مرحله نخست، آزادسازی 3/4  میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران سبب تقویت 3 درصدی ریال ایران در برابر دلار آمریکا شد.
اما پس از آن اعلام خبر تشکیل کمیسیون مشترک ایران و 1+5 برای نحوه انتقال پول نفت به تهران، تحریم 16 شرکت کشتیرانی از سوی اتحادیه اروپا و خروج 3 شرکت از فهرست تحریم‌های این اتحادیه، تمدید معافیت 6 ماهه تایوان برای واردات نفت ایران از سوی واشنگتن، اعلام افزایش صادرات طلا و واردات نفت از سوی ترکیه به ایران و انجام مبادلات بانکی میان ایران و ترکیه موضوعاتی بودند که اثرات متفاوتی را بر بازارهای مختلف بر جای گذاشتند.

 این در حالی است که برگزاری رزمایش نظامی از سوی اسرائیل و آمریکا در پایان توافق‌نامه هسته‌ای 6 ماهه میان ایران و گروه 1+5 با هدف ارسال پیام به ایران یکی دیگر از مهم‌ترین اخبار در عرصه‌ بین‌المللی بود که بلافاصله پس از مذاکرات ژنو منتشر شد.
اما در عرصه اقتصادی، پس از ارائه گزارش 100 روزه رییس‌جمهور که در سه بخش عنوان شد، اعلام شد که قیمت دلار در طول این دوره از کاهش مناسبی برخوردار شده است. رییس‌جمهور همچنین از   کاهش 5 واحدی نرخ تورم نقطه به نقطه از شهریور تا مهرماه امسال به عنوان دیگر اثرات فعالیت دولت در این دوره یاد کرد.
در این میان تلاش دولت یازدهم برای ارائه بودجه 93 کشور در موعد مقرر به مجلس، زمزمه‌های توقف سهمیه‌بندی بنزین، برگزاری همایش بین‌المللی خودرو، اعلام رشد اقتصادی سه‌ماهه چهارم سال 91، بازنگری در بخشنامه ال‌سی 30 درصدی در پی وجود ابهام در پوشش ریسک نوسان نرخ ارز از جمله اخباری بود که در طول هفته‌ای که گذشت در عرصه اقتصادی منتشر شد و بورس نسبت به آنها عکس‌العمل‌های متفاوتی نشان داد.
همچنین پس از اعلام رشد 7/2 درصدی نقدینگی کشور در پایان خردادماه امسال نسبت به اسفندماه سال گذشته، عنوان شد که بدهی بانک‌ها‌ به بانک مرکزی در سه ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته از رشد 6/8 درصدی برخوردار بوده است.

پ از سوی دیگر پس از انتخاب اعضای تحقیق و تفحص از صنعت فولاد کشور،  آخرین بند طرح احیای سازمان برنامه و بودجه در کمیسیون برنامه مجلس مورد تصویب قرار گرفت.
در این میان با توجه به اظهارات معاون برنامه‌ریزی دولت مبنی بر غیرواقعی بودن قیمت ارز در بازار غیررسمی و لزوم کاهش این قیمت‌ها برای توازن با قیمت رسمی به نظر می‌رسد که در روزهای آینده، باید شاهد کاهش قیمت دلار باشیم.
بر این اساس در مرکز مبادلات ارزی از سوم تا نهم آذرماه هر دلار آمریکا از 24 هزار و 822 ریال به 24 هزار و 815 ریال و هر یورو از 33 هزار و 654 به 33 هزار و 730 ریال تغییر یافت.
در این میان در بازار آزاد پس از کاهش 5/1 درصدی قیمت هر دلار آمریکا، یورو نیز از افت 8/0 درصدی برخوردار شد.
اما به‌رغم رشد 72/0 درصدی هر اونس طلا در بازارهای جهانی، هرگرم طلای 18 عیار نیز با افت 6/1 درصدی مواجه شد. سکه نیز کاهش 25/2 درصدی داشت.
اما در بازار مسکن، به‌رغم افت چشمگیر قیمت مسکن، هنوز این بازار در بلاتکلیفی و انتظار به سر می‌برد، از سوی دیگر در پی اعلام افزایش وام مسکن در آینده، این انتظار برای متقاضیان مسکن ایجاد شده که با بهره‌مندی از این وام از وضعیت رکود و پایین بودن قیمت‌ها استفاده کنند.

 اما با این حال متوسط قیمت فروش واحدهای مسکونی در نقاط شمالی شهر تهران بیش از 2 میلیون تومان به ازای هر مترمربع کاهش یافته است و در نقاط مرکزی شهر میزان کاهش نزدیک به یک میلیون تومان در مترمربع رسیده است.
در شمال شهر تهران تا پیش از شروع موج کاهشی قیمت‌ها، متوسط بهای آپارتمان بین 5 تا 10 میلیون تومان و در مرکز شهر بین 2 تا 4 میلیون تومان در هر مترمربع بود. این در حالی است که بازار سرمایه کشور از سوم تا نهم آذرماه بازدهی 95/5 درصدی را عاید سهامداران و سرمایه‌گذاران خود کرد.
تهران پربازده‌ترین بورس خاورمیانه 
شاخص کل بورس تهران در هفته گذشته با رشدی معادل 72/4 درصد در مکان نخست بورس‌های منطقه خاورمیانه قرار گرفت.

پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه در گزارش خود آورده است که شاخص بورس تهران که نمایانگر بازدهی سرمایه‌گذاران است به روند صعودی خود در هفته گذشته ادامه داد، به طوری که از 78 هزار و 424 واحد به 82 هزار و 129 واحد رسید تا بازدهی 72/4 درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کند.

در گزارش روز شنبه بلومبرگ آمده است، شاخص بورس تهران (TEHRAN TEPIX) با 72/4 واحد افزایش در هفته گذشته در صدر بورس‌های منطقه اروپا، آفریقا و خاورمیانه قرار گرفت و پس از آن بورس مکزیک با افزایش 16/3 درصدی در مقام دوم و بورس آلمان با افزایش 02/2 شاخص داکس در مقام سوم قرار دارند.
 
بر‌اساس این گزارش، بیشترین کاهش را بورس مصر با 23/4 درصد افت به ثبت رساند در حالی که پس از آن بورس روسیه با افت 78/2 درصدی شاخص RTS دومین بازار منفی دنیا لقب گرفت. اما در بازار سرمایه کشور شایعاتی پیرامون ابطال عرضه اولیه سهام هلدینگ خلیج فارس سرانجام منجر شد تا رییس شورای رقابت به واسطه این اظهارات از سمت خود استعفا دهد.

 اما در نهایت اخبار ژنو منجر شد تا گروه‌ها‌ی بانکی‌ها، کشتیرانی و شرکت‌های خودرویی تحت تاثیر مثبت قرار گیرند.

 در ضمن لغو تحریم‌ها نظر اهالی بازار سرمایه را نسبت به گروه خودرویی مساعد کرده است.



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.