خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

دامه مذاکرات، بورس را ملایم پیش برد


   بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 6/0 درصدی شاخص ....   بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با رشد 6/0 درصدی شاخص مواجه بود که در ابتدای معاملات قله 79 هزار واحدی شکسته شد، اما عرضه‌های سنگین در ادامه باعث بازگشت شاخص به کانال 78 هزار واحدی شد.


به طور کلی معاملات روز گذشته با عرضه‌های سنگینی مواجه بود و ارزش معاملات رشد قابل توجهی نسبت به میانگین هفته گذشته (به جز روز چهارشنبه که عرضه «تاپیکو» انجام شد) داشت.

با این وجود، انتظار همراه با امید سهامداران به مذاکرات ژنو عامل اصلی رشد شاخص بورس است. به عبارت دیگر، با فرض رفع بخشی از تحریم‌ها سود قابل ملاحظه‌ای نصیب برخی شرکت‌های بورسی خواهد شد که بازار سرمایه طبق روال همیشگی این سود را با مثبت کردن قیمت سهام پیش‌خور می‌کند.
در این میان، روند گروه محصولات شیمیایی برخلاف روند صعودی هفته‌های اخیر برای دومین روز متوالی منفی شد. «تاپیکو» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که طی معاملات روز گذشته حضور خریداران حقوقی دو برابر فروشندگان حقوقی بود.
گروه فرآورده‌های نفتی در ادامه روند نوسانی روزهای اخیر بار دیگر منفی شدند. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را به خود اختصاص داد که عمدتا با حضور سهامداران حقیقی انجام شد. 
از سوی دیگر، اقبال بازار به سمت گروه فلزات اساسی ادامه یافت و این گروه برای چهارمین روز متوالی مثبت شد.

 «فولاد» با حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت. اخبار مربوط به «فولاژ» که 6/1 درصد ارزش کل بازار گروه فلزات اساسی را تشکیل می‌دهد طی روزهای اخیر مورد توجه است. به گزارش بورس نیوز، این شرکت به منظور اجرای طرح توسعه نورد گرم در حال رایزنی برای اخذ وام ارزی 60 میلیون یورویی (با ارز مبادله‌ای) از بانک صنعت و معدن و همچنین افزایش سرمایه 150 درصدی از محل آورده‌های سهامداران است.

 بر اساس این گزارش، درخواست دریافت وام توسط وزارت صنایع تایید شده و شرکت جزو اولویت‌های اول واجدین شرایط جهت دریافت تسهیلات ارزی به بانک یادشده معرفی شده است. این در حالی است که هنوز مبلغ نهایی دریافت وام توسط بانک مشخص نشده است.اما بانکی‌ها روند مثبت روزهای اخیر خود را ادامه دادند.

 مجتبی جهانگیری، کارشناس بازار سرمایه درباره رشد این گروه سه دلیل عنوان می‌کند: اولین نکته، ترازهای مالی بانک‌ها است که با توجه به دو برابر شدن نرخ تسعیر ارز (از 1226 به 2450 تومان) می‌تواند موجب افزایش سرمایه بانک‌ها شود.

 به عبارت دیگر، اگر میزان دارایی‌های ارزی بیشتر از بدهی‌های ارزی بانک‌ها باشد این مساله ممکن خواهد بود. البته باید توجه داشت که این سود غیر عملیاتی است و تنها در یک دوره باعث افزایش سود شرکت می‌شود. از سوی دیگر، پوشش‌های مناسب و تعدیل مثبت تعدادی از نمادهای بانکی در گزارش‌های 6 ماهه دومین عامل رشد گروه به شمار می‌آید.

 در نهایت نیز می‌توان به جو مثبت سیاسی و امید به رفع تحریم‌ها اشاره کرد که می‌تواند گردش مالی مناسبی برای بانک‌ها به همراه داشته باشد. «وتجارت» در حالی بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار داشت که تقریبا تمام فروشندگان را سهامداران حقوقی تشکیل می‌دادند. در این شرایط، روند منفی گروه کانه‌های فلزی ادامه یافت. «کروی» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.
شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی که روزهای کم‌نوسانی را سپری می‌کردند، مثبت شدند. «وغدیر» با حضور پررنگ‌تر حقوقی‌ها در نقش فروشنده بیشترین حجم معاملات گروه را در اختیار گرفت.
از سوی دیگر، روند مثبت ملایم مخابرات ادامه یافت.

 به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر ارتباطات در حاشیه اجلاس سران ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای آسیا و اقیانوسیه با وزرای ارتباطات افغانستان، تایلند و چین دیدار کرد و در خصوص گسترش روابط بین کشورها صحبت‌هایی شد که می‌تواند برای سهامداران این گروه مهم به شمار آید.

 «اخابر» بار دیگر با عرضه قابل توجه سهامداران حقوقی همراه بود. در این شرایط، گروه سیمانی روند مثبت خود را ادامه داد. «سفارس» در حالی بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد که حدود 80 درصد فروشندگان را سهامداران حقوقی تشکیل می‌دادند.

 ودرویی‌ها نیز روند مثبت خود را با رشد چشمگیر 5/3 درصدی تثبیت کرد. به گزارش جام جم قرار است به دنبال بهبود روابط با کشورهای خارجی، برخی از بزرگان صنعت خودرو نظیر مرسدس‌بنز، جنرال موتورز، فورد، کرایسلر، فولکس واگن، فیات و تویوتا در «همایش بین المللی صنعت خودرو ایران» در 9 آذرماه حضور پیدا کنند. بر این اساس، خودروسازان می‌‌توانند با انعقاد قراردادهای همکاری، محلی برای سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها شوند.

 این امر، مهم‌ترین عامل یکدست سبزپوش شدن خودرویی‌ها طی روز گذشته به شمار می‌آید. «خبهم» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که تمام فروش‌ها توسط حقوقی‌ها انجام شد.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها روند مثبت خود را ادامه دادند. «وسپه» با حضور پایاپای سهامداران حقوقی در نقش خریدار و فروشنده بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داد و با صف خرید همراه شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.