خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس
خبرهای روزانه بورس تهران

خبرهای روزانه بورس تهران

سایت خبری و آموزشی بورس

شروعی مثبت در ابتدای هفته


همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شروعی مثبت در ....  همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شروعی مثبت در ابتدای هفته داشت و توانست با افزایش 57/0 درصدی، رشد آرامی را به نمایش بگذارد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که همچنان روند مثبت ناشی از مذاکرات سیاسی ژنو ادامه داشته و با حضور وزرای خارجه 1+5 احتمال حصول توافقی پس از ده سال مذاکره اتمی تقویت شده است.

از دیدگاه کارشناسان این توافق به منزله شروع سیکل معکوس تحریم‌ها و همچنین افت فشارهای اقتصادی خواهد بود؛ از این رو بازار به استقبال تحولات سیاسی به ویژه در مورد دو گروه خودرویی و بانکی رفت.
اکثر کارشناسان بازار انتظار دارند روند مذاکرات ژنو بتواند به توافقی منجر شود که همین امر می‌تواند سوخت حرکتی بازار در هفته جاری و رسیدن شاخص به مرز 80 هزار واحد را فراهم کند. دیروز شاخص کل با رشد 450واحدی به 78هزار و 874واحد رسید تا فاصله‌ای هزار و صد واحدی تا مرز تاریخی 80هزار واحد داشته باشد.
این در حالی است که در ابتدای ساعت معاملات، شاخص بورس از مرز 79 هزار واحد  عبور کرده بود اما با موج منفی در گروه پالایشگاهی  شاخص دوباره 78 هزار واحدی شد. بر این اساس  در کنار تاثیر مثبت گروه بانکداری و صف‌های خرید در این گروه، پالایش نفت بندر‌عباس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت.
در بازار دیروز در تحولات اقتصادی مهم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه دولت اعتقادی به خصوصی‌سازی ندارد و برخی وزرا در برابر فروش شرکت‌ها مقاومت می‌کنند، گفت:‌ تاکنون ۱۶ درصد بودجه عمرانی پرداخت شده است.
موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه 35 هزار میلیارد تومان برای اموال و دارایی و فروش سهام دولت پیش‌بینی شده است بیان کرد: دولت دهم و دولت کنونی اقدام جدی در این زمینه‌ها انجام نداده‌اند.
وی در پاسخ به این سوال که خصوصی‌سازی نیاز به زمان و فراهم کردن مقدمات کار دارد، بیان کرد:
 در بحث و گفت‌وگوهایی که با وزرا شد اگر عقیده‌ای وجود داشته باشد نمایندگان متوجه موضوع می‌شوند، اما اکنون در اصلاحیه بودجه، دولت 37 هزار میلیارد تومان مجلس را، به 5 هزار میلیارد تومان کاهش داد و عنوان می‌کند که شرکت‌های دولتی فروش نمی‌رود و زمانی که می‌پرسیم واگذار شده و نخریدند، بیان می‌کنند وزرا نمی‌خواهند شرکت‌ها را بفروشند و به نوعی مقاومت برای فروش وجود دارد.
وی تاکید کرد: به بهانه خصولتی نشدن شرکت‌ها، از خصوصی‌سازی سرباز می‌زنند و در حالی که عرضه در بورس اکنون استقبال خوبی دارد.در همین حال در بازار دیروز گروه خودرویی شاهد صف خرید در اکثر نمادها بود.در این گروه، معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران از عرضه‌ عمده سهام ایران خودرو در آینده نزدیک خبر داد و گفت: عرضه‌ این سهام آگهی شده و اگر مراحل شفافیت آن طی شود 11 آذرماه عرضه خواهد شد.
در گروه سیمانی دیروز برخی از نمادهای عمده این گروه از جمله سیمان فارس و خوزستان،تهران،شرق و سپاهان با صف خرید همراه بودند. در این گروه، شرکت سیمان مازندران تغییرات در صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6ماهه و پیش‌بینی 92 را به اطلاع سهامداران خود 
رسانده است.
«سمازن» اعلام کرده حسب رعایت استاندارد شماره 16 حسابداری در خصوص احتساب تسعیر ارز تسهیلات ارزی به حساب دارایی ثابت، سود خالص هر سهم از مبلغ 3045 ریال با رشد نزدیک به 7 درصدی به 3256 ریال افزایش یافته است. در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن تعداد 867 میلیون سهم به ارزش 378 میلیارد تومان سهم دادوستد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.